Nye redningshelikoptre: Redegjørelse fra Justisdepartementet

Nye redningshelikoptre: Redegjørelse fra Justisdepartementet

Statssekretær Terje Moland Pedersen i Justisdepartementet har sendt SAFE en redegjørelse om Regjeringens arbeid med anskaffelse av nye redningshelikoptre. Av: Statssekretær Terje Moland EriksenJustisdepartementet. Regjeringen er opptatt av å skifte ut Sea King’en, som snart har vært 40 år i tjenesten, og få på plass en raskere og mer effektiv redningshelikoptertjeneste som kan komme flest […]

Statssekretær Terje Moland Pedersen i Justisdepartementet har sendt SAFE en redegjørelse om Regjeringens arbeid med anskaffelse av nye redningshelikoptre.

Av: Statssekretær Terje Moland Eriksen
Justisdepartementet.

Regjeringen er opptatt av å skifte ut Sea King’en, som snart har vært 40 år i tjenesten, og få på plass en raskere og mer effektiv redningshelikoptertjeneste som kan komme flest mulig mennesker til unnsetning i en vanskelig situasjon. Regjeringen har derfor nå besluttet hvilke kriterier som skal danne grunnlag for anskaffelse av nye redningshelikoptre. I de senere oppslag i media kommer det frem forhold som ikke stemmer med regjeringens beslutning. Jeg vil derfor presisere følgende:

Regjeringen har besluttet å anskaffe en helikopterflåte bestående av 15 til 20 store helikoptre (10-20 tonn) av samme type og med lik utrustning. Disse skal utplasseres på de samme basene som i dag. Redningsambisjonen er å redde 20 mennesker helt ute ved 150 Nm fra grunnlinjen. Grunnlinjen langs Norges kyst er definert som rette linjer trukket opp mellom to punkter (korteste) på de ytterste nes og skjær som stikker over havet ved lavvann. I praksis betyr dette at de fremtidige helikoptrene må kunne fly et sted mellom 220 og 270 Nm innen 2 timer for å plukke opp 20 personer. Dette skyldes at alle basene i varierende grad ligger innenfor grunnlinjen. Eksempelvis ligger basen på Banak ca 70 Nm innenfor grunnlinjen. De faktiske avstandene helikoptrene må tilbakelegge må dermed også inkludere denne avstanden. Ellers har jeg lyst til å presisere at jo færre mennesker som skal reddes desto lenger kan helikopteret fly ut og returnere.

Baseplasseringen gjør ellers at redningshelikoptertjenesten er robust ved eventuelle storulykker da nabobasen kan komme til unnsetning innen tre timer i de fleste tilfeller. Det er også verd å merke seg at dette er uttrykt som en minimumsambisjon, og dersom rekkevidden til aktuelle helikopterkandid width=ater er større enn minimumskravet vil det bli vektlagt i det videre arbeidet.

Det er viktig for meg å presisere at alle oljefelt på norsk sokkel vil bli dekket med god margin og fiskeflåten vil bli ivaretatt på en langt bedre måte enn i dag.

 

Oppsummert så gir dette en sterkt forbedret redningshelikoptertjeneste, da dagens Sea King kun kan nå 53 Nm ut fra grunnlinjen og hente 20 nødstedte.

 Dessuten vil nye helikoptre ha større hastighet og således i de fleste situasjoner kunne komme raskere frem til hendelser enn det man kan i dag. De nye redningshelikoptrene vil bli utstyrt med allværsegenskaper og med de mest moderne søk- og redningsutstyr som vil øke muligheten til å komme frem til og finne savnede i hele redningsansvarsområdet.

Jeg kjenner ikke til noen andre land som har tilsvarende eller bedre ambisjoner for sin redningshelikoptertjeneste enn det regjeringen nå fremmer, spesielt hvis man trekker inn i vurderingen dagens tilstedevaktsordning.

 Justisdepartementet fortsetter arbeidet med anskaffelsesprosessen og har ikke noen preferanser for enkelte helikopterkandidater. Anskaffelsesprosessen vil være åpen for alle helikopterkandidater som tilfredsstiller ambisjonen. Frem til valget av helikopterkandidat er foretatt, etter en omfattende konkurranse, vil alle helikopterkandidater bli gitt likebehandling. Justisdepartementet er opptatt av å anskaffe det beste redningshelikopter for Norge.