Helikopter sendte ut maydal-call ti minutter før landing på Sola

Helikopter sendte ut maydal-call ti minutter før landing på Sola

|Thor Ulrik Jacobsen. Foto: privat|Peter Alexander Hansen

Sikorsky S-92-helikopteret fra selskapet Bristow fikk problemer før landing ved Stavanger lufthavn, Sola. Dropp i oljetrykk og økning i temperatur i gearbox gjorde at pilotene sendte ut mayday-call.

Sikorsky S-92-helikopteret fra selskapet Bristow fikk problemer før landing ved Stavanger lufthavn, Sola. Dropp i oljetrykk og økning i temperatur i gearbox gjorde at pilotene sendte ut mayday-call. 

Det var på fredag den 25. september at en kunne lese i Aftenbladet om at BHL208 LN-ONQ landet trygt på Sola, samme dag klokken 14:28, etter å ha fått en oljelekkasje i systemet rundt hovedgirboksen på vei tilbake fra Ekofisk-området.

Under innflyvningen falt oljetrykket i girboksen, og det ble også visuelt observert olje som lakk ut av girboksen. Lekkasjen oppstod rundt 10 minutter før planlagt landingstid på Sola, og pilotene fulgte prosedyrene og landet trygt og uten dramatikk, uttalte Bristow. Videre ble det sagt at crew og passasjerer skulle bli godt ivaretatt, og fikk tilbud om psykososial oppfølging om de ønsket det.

Forbundssekretær SAFE Stig-Rune Refvik utenfor hotell Victoria.

– Det er for tidlig å uttale seg om årsakssammenheng, men vi følger denne og andre prosesser internt, eksternt og i de fora som er naturlig at dette tas opp i, sier forbundssekretær i SAFE, Stig-Rune Refvik. Vi liker selvfølgelig ikke at dette skjer, men er glad for at informasjonen deles og vi håper en forklaring foreligger snarlig. Vi registrerer at det ifm åpning av gearboks og komponenter i helgen ikke er funnet en åpenbar årsak til hendelsen. Delene er nå forseglet og sendt Sikorsky, hvor NTSB (Havarikommisjonen i USA) skal overvære undersøklesen, da Covid-19 forhindrer AIBN og følge den. Vi kommer tilbake med mer informasjon når det foreligger.

Bristow uttalte at de rutinemessig varslet Luftfartstilsynet, Statens havarikommisjon, fabrikanten samt andre operatører av S-92, og jobbet med alle relevante aktører for å finne ut av årsaken til hendelsen.

– Foreløpig er det ingen indikasjon på at det er nødvendig å sette helikoptertypen på bakken, og trafikken opprettholdes som normalt, sa Jan Andrè Dalen, operasjonskoordinator i Bristow Norge.