Teige: – Skuffende, men ventet at Statoil selger Fuel & Retail

Teige: – Skuffende, men ventet at Statoil selger Fuel & Retail

Vi er skuffet over salget selv om det var ventet, sier konserntilltitsvalgt i YS i Statoil og forbundsstyremedlem i SAFE, Bjørn Asle Teige, etter at Statoil nå har akseptert et tilbud på datterselskapet Statoil Fuel & Retail.  Statoil har besluttet å forhåndsakseptere et bud fra kanadiske Alimentation Couche-Tard på aksjene i Statoil Fuel & Retail […]

Vi er skuffet over salget selv om det var ventet, sier konserntilltitsvalgt i YS i Statoil og forbundsstyremedlem i SAFE, Bjørn Asle Teige, etter at Statoil nå har akseptert et tilbud på datterselskapet Statoil Fuel & Retail.

 Statoil har besluttet å forhåndsakseptere et bud fra kanadiske Alimentation Couche-Tard på aksjene i Statoil Fuel & Retail ASA mot et kontantvederlag på 53 kroner per aksje. width=

Oppgjøret for Statoils andel på 54 prosent av selskapet anslås til 8,6 milliarder kroner forutsatt vellykket sluttføring av transaksjonen.Totalt er budet fra Alimentation på hele Statoil Fuel & Retail på 15,9 milliarder kroner.

Statoil skriver at energi- og detaljhandelvirksomheten har andre drivere for verdiskapning sammenlignet med Statoils kjernevirksomhet.

Det er grunnen til at Statoil i 2010 besluttet å opprette selskapet Statoil Fuel & Retail som ble notert på Oslo børs. Samtidig med børsnoteringen ble det kunngjort at størrelsen på og tidsperspektivet for Statoils eierskap ville bli tilpasset for å utvikle aksjonærverdier for Statoil Fuel & Retail og for Statoil.

Teige sier de ansatte har fryktet salg til utlandet siden 2010. Da bestemte Statoil seg for å skille ut bensinstasjonene i eget børsnotert selskap.

– Vi fikk klar melding fra Helge Lund i 2010 når prosessen om nedsalget startet. Statoil skal selge seg helt ut, det er derfor vi har startet dette, sa Lund da.

– Dette liker vi ikke, men ser det som vanskelig å gjøre noe med nå. Når saken om et nedsalg var oppe i Statoil-styret i 2010 ble det enstemmig vedtatt. Det ga jo grønt lys for denne prosessen.

 – Hva den nye eieren vil gjøre videre blir jo spørsmålet nå. Når noen bruker 16 milliarder på å kjøpe en bedrift starter jo umiddelbart jakten på å få avkastning på pengene. Vi frykter det blir økt press på hele organisasjonen og de ansatte, både på antall og de ordninger som er opparbeidet gjennom mange år, sier Teige.

 – Det er en viktig bit av norsk serviceindustri som nå blir solgt ut av Norge. Norsk industripolitikk er svak, dette er nok et eksempel på det. Hvor er representantene for de norske eierne av Statoil? Vi har verken sett eller hørt noe fra dem, framholder Teige.