Helikoptersikkerheten må være høyeste prioritet – ingen unntak fra regelverket

Helikoptersikkerheten må være høyeste prioritet – ingen unntak fra regelverket

Helikopter Foto: Halvor Erikstein

Bergens Tidende skrev nylig om at Luftfartstilsynet har varslet mulig flyforbud for Sikorsky S-92A-helikoptrene, som står for nesten all helikoptertransport på norsk sokkel. Dette skjer som følge av «nye» sikkerhetskrav fra EASA.

SAFE mener at sikkerhet må være førsteprioritet og støtter tiltak som bidrar til tryggere transport for våre medlemmer.

– Vi har alltid hatt en tett dialog med Sikorsky og har tillit til at både helikopterprodusenten, EASA og Luftfartstilsynet jobber målrettet for å sikre trygg transport for oljearbeidere, sier Mats Thune, forbundssekretær i SAFE.

Mats Thune Foto: Rebecca Bjerga
Mats Thune Foto: Rebecca Bjerga

SAFE har fått informasjon om et brev fra Luftfartstilsynet der det slås fast at tilsynet ikke vil gi dispensasjon fra de nye sikkerhetskravene i denne situasjonen. Dette betyr at Sikorsky og operatørene må dokumentere at redningssystemene på S-92A tilfredsstiller det nye kravene innen fristen.

– Vi støtter fullt ut at regelverket skal følges og at det ikke gis unntak. Disse sikkerhetskravene har vært kjent siden 2022 og skulle opprinnelig vært implementert i august 2024. Helikoptersikkerhet er helt avgjørende for våre medlemmers trygghet, og vi forventer at både produsenten og operatørene tar sitt ansvar, fortsetter Thune.

Ifølge Sikorsky jobbes det nå med å dokumentere at eksisterende systemer oppfyller kravene, samtidig som de utvikler en ny løsning. 

– Om dagens systemer på S-92A er gode nok eller ikke, er det opp til tilsynsmyndighetene å vurdere. Det viktigste for oss er at våre medlemmer kan reise trygt til og fra jobb, sier Thune.

Les mer om følgende emner: