Status på helikoptersituasjonen 

Status på helikoptersituasjonen 

Helikopter Leonardo Foto: Math Thune

SAFE får stadig henvendelser om helikoptersituasjonen på norsk sokkel, om forsinkelser, tekniske feil, venting på deler og spørsmål knyttet til den nye helikoptertypen Leonardo AW189.

På det siste møtet i Helikoptersikkerhetsforum løftet SAFE bekymringer knyttet til et økende antall forsinkede og kansellerte flygninger. Et av spørsmålet vi stilte var:

Handler dette isolert om bemanning? 

Vi ser at bemanning er, og vil fortsette å være, en stor utfordring i helikopterbransjen. Når Forsvaret nå i tillegg starter nye rekrutteringsprosesser, vil dette legge ytterligere press på tilgangen til både piloter og teknikere. 

Bristow og CHC hadde lite konkret nytt å dele. I tillegg ser vi en reduksjon i antall flygninger på om lag 10 prosent siden 2019, noe som trolig henger sammen med delemangel, vedlikeholdsutfordringer og bemanning (rammebetingelser). 

Delesituasjon og S-92 

SAFE har tett dialog og jevnlig kontakt med Arne Martin Gilberg i Air Contact Group. Han opplyste nylig at delesituasjonen nå er i bedring, og at tilgjengeligheten på den globale S-92-flåten har passert 90 prosent.

– Når noen maskiner går inn i lengre service, noe som er avgjørende for sikker og pålitelig drift, gir dette dessverre forsinkelser, sier Mats Thune, forbundssekretær i SAFE.  

Når det gjelder flyteelementene på S-92, har nå EASA godkjent en modifikasjon som implementeres fortløpende i henhold til oppdatert regelverk. 

Redningsdrakter (CAT A / EBS) og AltMoC 

Et annet tema SAFE er opptatt av, er diskusjonen rundt innføring av CAT A-drakt med EBS. CAT A – EBS-redningsdrakter har et trykksatt pustesystem som ved feil bruk, kan innebære ekstra risiko. Dette forutsetter grundig opplæring og riktig håndtering. Dagens løsning er regulert gjennom en AltMoC (dispensasjon) som utløper i 2027. 
SAFE har signalisert vilje til å diskutere bruk av CAT A – EBS i fremtiden, men kun dersom opplæringen styrkes betydelig, og på en måte som ikke påfører våre medlemmer økt risiko. 

HOFO – vår tydelige motstand 

SAFE bekjemper innføringen av HOFO (Harmonised Offshore Flight Operations). Vi har meldt våre bekymringer til både Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet. 

– SAFE kommer ikke til å godta en innføring av HOFO i Norge slik det foreligger i dag, fordi dette vil svekke dagens norske regelverk, et regelverk som er utviklet gjennom mange år, i et velfungerende trepartssamarbeid og tilpasset de særskilte forholdene på norsk sokkel, sier Thune.

AW189 – status og videre plan 

Når det gjelder Leonardo AW189, er HMS-utvalget i SAFE invitert til Lufttransport-hangaren på Sola så snart helikopter nummer to er på plass i løpet av september.

Det første helikopteret som skal i rute for Equinor er i disse dager i gang med testing og utsjekk, familiarisering og offshorebesøk. Det forventes i ordinær rutetrafikk sent i høst.  

Har du spørsmål eller opplever tekniske utfordringer med helikopter? 
Ta kontakt på post@safe.no eller math@safe.no

Les mer om følgende emner: