SAFE kommer til å be om et møte med Justisdepartementet etter at departementet har senket kravspesifikasjonene til nye redningshelikoptre som alle parter tidligere var enige om i Helikopterfaglig forum. 2. nestleder i SAFE, Roy Erling Furre, sitter som representant i Helikoperfaglig forum, og er både overrasket og forbauset over meldingene i Stavanger Aftenblad om at […]
SAFE kommer til å be om et møte med Justisdepartementet etter at departementet har senket kravspesifikasjonene til nye redningshelikoptre som alle parter tidligere var enige om i Helikopterfaglig forum.
2. nestleder i SAFE, Roy Erling Furre, sitter som representant i Helikoperfaglig forum, og er både overrasket og forbauset over meldingene i Stavanger Aftenblad om at Justisdepartementet nå går bort fra de kravspesifikasjonene som forumet for lengst har blitt enige om.
– Dette er krav som går på hurtighet, redningskapasitet, og ikke minst rekkevidde. Det siste er meget viktig for SAFEs medlemmer, særlig med tanke på at oljeidustrien flytter nordover, der avstandene er enda større enn tilfellet er i Nordsjøen, sier Furre som bare ser en forklaring på Justisdepartementets overraskende snuoperasjon.
– Forklaringen må være at det er Forsvarsdepartementet, sannsynligvis med støtte fra Finansdepartementet, som har øvet press på Justisdepartementet for å endre kravene med den åpenbare hensikt å favorisere den helikoptertypen som Forsvaret ønsker. Det kan vi ikke sitte stille å se på. Det er nemlig ikke nye «flyvende tanks» Norge skal kjøpe, men nye redningshelikoptre, understreker Furre.
SAFE vil nå be om et møte med Justisdepartementet, og utbe seg en forklaring på snuoperasjonen. Furre peker på at alle sektorer og næringer som har direkte interesser i redningstjenesten har vært entydige i kravspesifikasjonene, og er klar på at Forsvarets interesser ikke må få overkjøre disse hensynene.
Les mer om saken på Aftenbladet.no: Sterke reaksjoner mot svakere krav