SAFE-leder Terje Nustad er tilfreds med at SAFE fikk gi sitt syn på sikkerhetsforholdene i Statoil direkte til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Hun er ansvarlig statsråd for sikkerheten på norsk sokkel, og lovet i møtet å følge både Statoil og Ptil tett. – Vi fikk gi statsråden en orientering om hvordan vi ser på utviklingen i […]
SAFE-leder Terje Nustad er tilfreds med at SAFE fikk gi sitt syn på sikkerhetsforholdene i Statoil direkte til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Hun er ansvarlig statsråd for sikkerheten på norsk sokkel, og lovet i møtet å følge både Statoil og Ptil tett.
– Vi fikk gi statsråden en orientering om hvordan vi ser på utviklingen i Statoil, både med hensyn til etterslep på vedlikehold av kritisk sikkerhetsutstyr, og på den bekymringsfulle utviklingen når det gjelder vernetjenesten i selskapet. Bjurstrøm fikk også overlevert en liste fra oss og Lederne med forslag til tiltak for å få bedret sikkerheten og beredskapen på norsk sokkel, sier Nustad.
Fra SAFE stilte Nustad sammen med de sentrale tillitsvalgte i YS i Statoil, Bjørn Asle Teige og Hilde-Marit Rysst.
Ikke organisasjonskamp
Nustad understreket i møtet at denne saken ikke dreier seg om noen organisasjonskamp mellom fagforbund på norsk sokkel, men om en bekymringsfull utvikling som arbeidsministeren må ta på dypeste alvor.
– Jeg forklarte statsråden at det vi har sett i Statoil de siste årene er en ny ledelsesfilosofi, basert på amerikanske modeller, som overhodet ikke passer norske forhold der vekt på arbeidstakermedvirkning og 3-partssamarbeid har vært basis. Dette samarbeidet har vi sett er under press. Vi ser det tydelig i planene for vernetjenesten i Statoil. Den har i årtier vært et forbilde for andre, men nå vil selskapet fjerne det laveste leddet i 3-partsamarbeidet vedrørende HMS, de lokale verneombudene. Dette forplanter seg gjennom hele systemet, og rokker ved 3-partssamarbeidet, sier Nustad.
Han informerte også statsråden om at omstillingene i Statoil kan gå på sikkerheten løs, og viste til det store ettersleep selskapet har på vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr.
– Et slikt etterslep skulle ikke vært tolerert, og dette gjør at det er betimelig å stille spørsmålstegn ved beredskapen. Derfor er ett av forslagene statsråden fikk fra oss at Ptil må styrkes og at tilsynet må løsrive seg mer fra operatørselskapene, blant annet ved å gjennomføre uanmeldte inspeksjoner, sier Nustad.
Bjurstrøm ble også gjort oppmerksom på at det ikke bare er vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr hvor det opereres med store etterslep. Det samme gjelder forebyggende vedlikehold og såkalt korrektivt vedlikehold.
Direkte dialog
Arbeidsministeren har allerede hatt møter med både Statoil og Ptil på bakgrunn av uroen blant ansatte.
– Det var derfor helt naturlig å raskt komme i direkte dialog også med fagforbundene i næringen, for å få deres bilde av situasjonen direkte. Jeg registrer at de ikke tegner det samme bildet som Statoil og Ptil, der jeg har fått forsikringer om at driften på norsk sokkel foregår på det sikkerhetsnivået den skal være på. Det er altså ikke en akutt situasjon som jeg som ansvarlig statsråd må gjøre noe med straks. Men jeg vil ha tett dialog med både Ptil og Statoil om dette i tiden framover, understreker Bjurstrøm.
Les også: Her er rådene Bjurstrøm fikk