Terje Nustad advarte i sterke ordelag mot at Stortinget skal vedta endringene i petroleumsloven, da han deltok i høringen i Energi- og miljøkomiteen i dag. Her kan du lese hovedinnlegget han holdt. Sammenslutningen av Fagorganiserte i Energisektoren, SAFE, som organiserer over 10.000 ansatte i petroleumsindustrien reager på endringsforslagene til petroleumsloven (Prop. 102 L (2010-2011).
Terje Nustad advarte i sterke ordelag mot at Stortinget skal vedta endringene i petroleumsloven, da han deltok i høringen i Energi- og miljøkomiteen i dag. Her kan du lese hovedinnlegget han holdt.
Sammenslutningen av Fagorganiserte i Energisektoren, SAFE, som organiserer over 10.000 ansatte i petroleumsindustrien reager på endringsforslagene til petroleumsloven (Prop. 102 L (2010-2011).
SAFE mener hemmeligholdet av endringene og den manglende demokratiske behandling er svært kritikkverdig. Dette med bakgrunn i at dette er oljeindustriens «grunnlov» som må videreutvikles med respekt og i samarbeid med alle involverte parter.
Dette er en høyrisikonæring hvor en tett dialog underlagt vår næringslivskultur med et bredt trepartssamarbeid er påkrevd, for å ivareta og til å stimulere til et så høyt HMS-nivå som mulig. Industrien må forholde seg til et funksjonelt regelverk som er tilpasset det norske arbeidsliv og bygger på tillit over år.
Tilsynsmyndighetene krever i utgangspunktet at det skal være godt nok. Så er det opp til selskapene om å konkretisere hva det betyr. Det igjen krever tett oppfølging og dialog mellom alle parter for å avtale HMS-nivåene, sikre gode konsekvensanalyser og arbeidstagermedvirkning på alle nivå i prosessen. Skal dette kunne gjøres fra utlandet vil de grunnleggende forutsetninger forvitre. Hvordan skal tilsynsmyndigheten følge dette opp i praksis i utlandet og med tilhørende revisjoner? De har allerede i dag knapphet på ressurser.
Fagforeningene i norsk oljeindustri har vært en av de viktigste aktørene for at HMS-nivået er bra og har utviklet seg i positiv retning opp gjennom årene. Fagforeningene har ingen fri flyt i EØS-avtalen og vil med lovforslaget få svekket sin posisjon og innflytelse radikalt. Fagforeningsarbeid i den internasjonale oljeindustrien kan overhode ikke sammenlignes med den skandinaviske modellen. Endringsforslaget om at det skal legges til rette for at fagforeningsvirksomhet blant egne ansatt, entreprenører og underentreprenører skal kunne foregå i samsvar med norsk praksis er illusorisk, kan ikke håndheves, og et slikt pålegg må vel også da være i strid med EØS-regelverket?
Vi kaller det heller fagforeningsknusing.
SAFE kan ikke forstå at det er diskriminerende så lenge det er fritt frem for et utenlandsk som et norsk selskap om å etablere deler av sin virksomhet i Norge. Det er heller ingen krav til at de som fyller ulike posisjonener skal være norske. Vi har også registrert at store administrative oppgaver er overført til utlandet. Med det resultat at flere hundre arbeidsplasser er tapt og dermed inntekter til stat og kommuner.
SAFE frykter at hvis regelverket åpnes opp vil en utfasing av selvstendige organisasjoner i Norge bli en realitet, og norsk oljeindustri vil bli styrt fra utlandet.
SAFE vil hevde at oljeæringen er særegen i forhold til et ekstremt høyt risikonivå. HMS-nivået kan aldri være høyt nok. Regelverket med dets funksjonalitet må heller trammes inn enn at vi skal akseptere en utglidning.
Det norske regelverket legger klare føringer for at norsk er arbeidsspråket. Det bør tenkes om ikke et kompenserende tiltak bør være at regelverket forsterkes ved at all kommunikasjon og dokumentasjon skal foregå på norsk.