Ptil-rapporten bekrefter SAFEs varsku om arbeidsmiljøet på Kårstø

Ptil-rapporten bekrefter SAFEs varsku om arbeidsmiljøet på Kårstø

– Dagens rapport fra Petroleumstilsynet (Ptil) etter tilsynet på Statoils Kårstø-anlegg bekrefter SAFEs tidligere påpekning av manglende sikkerhetsvurdering ved bedriftens innføring av ny skiftplan, sier SAFE-leder Hilde-Marit Rysst

– Dagens rapport fra Petroleumstilsynet (Ptil) etter tilsynet på Statoils Kårstø-anlegg bekrefter SAFEs tidligere påpekning av manglende sikkerhetsvurdering ved bedriftens innføring av ny skiftplan, sier SAFE-leder Hilde-Marit Rysst

 width=

Les Ptil-rapporten HER

Hun viser til rapportens påvisning av avvik, altså funn Ptil mener bryter med regelverket, ved at bedriften ikke har gjennomført en helhetlig vurdering av det totale risikobildet for prosessoperatører. 

– Dette er brudd på Arbeidsmiljøloven, og viser at det var god grunn for våre medlemmer å rope varsku om bemanningssituasjon og arbeidsforholdene på Kårstø, sier Rysst som også har notert seg at Ptil har funnet ytterligere ett avvik: Det finnes ikke et register over arbeidstakere som er utsatt for kreftframkallende eller arvestoffskadelige kjemikalier. 

Rysst mener også de fire såkalte forbedringspunktene (mangler er observert, men Ptil har ikke nok opplysninger til å kunne påvise regelbrudd) som er avdekket i rapporten, er svært alvorlige. Disse er:

Vernetjenesten har svak forankring og kompetansen her blir ikke fullt utnyttet.
Det er svak bevissthet om helserisiko relatert til arbeid operatører blir satt til å utføre.
HMS-tiltak som er gjennomført, er ikke systematisk evaluert i forhold til effekt.
Det er ikke gjort bemanningsanalyse for gruppen av prosessoperatører.

– Jeg noterer meg spesielt at Ptil påpeker at ny skiftplan for prosessoperatørene har gjort avstanden mellom operatører og arbeidsledere større fordi disse går få skift samtidig. Det forklarer jo langt på vei hvorfor ansatte og ledelse i følge rapporten opplever arbeidsbelastningen svært forskjellig. At dette øker konfliktnivået, som rapporten også vektlegger, er innlysende, sier Rysst.

Rapporten konkluderer med at arbeidsbelastning og konfliktnivå bidrar til usikkerhet i operatørgruppen i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Ptil understreker at rammeforskriften da krever at det skal velges organisatoriske løsninger som reduserer denne usikkerheten. 

–  Dette går rett inn i den konflikten som oppsto da Statoil trumfet gjennom en ny skiftplan på Kårstø i vinter. Dette har økt belastningen for våre medlemmer, og gitt økt press i forhold til overtidsbruk. Ptil-rapporten fastslår at det er registrert et jevnt overtidsbruk på Kårstø, og ved eventuelt høyt sykefravær eller økt aktivitetsnivå vil det gi redusert robusthet dersom man baserer seg på å dekke dette med bruk av overtid. 

– Når Statoil skal gjennomføre to revisjonsstanser på Kårstø i vår og høst, så vil dette skape det økte aktivitetsnivået som bekymrer Ptil. I forbindelse med revisjonsstanser er det vanlig praksis at selskapene inngår såkalte «stansavtaler» med arbeidstakernes organisasjoner, for å sikre en trygg og effektiv stans innenfor rammen av det økte aktivitetsnivået som en slik stans medfører. Slike avtaler er ikke inngått i forbindelse med de kommende stansene på Kårstø, påpeker Rysst.