Ptil: Alvorlige brudd på regelverket på “Scarabeo 8”

Ptil: Alvorlige brudd på regelverket på “Scarabeo 8”

Ptil har gitt Saipem varsel om pålegg etter gransking av stabilitetshendelsen på «Scarabeo 8» 4. september. Det er påvist alvorlige brudd på regelverket. – Rapporten avdekker «stille avvik» som næringen mener ikke forekommer, sier Roy Erling Furre. Last ned granskningsrapporten her  Les også: Oljebransjen skjuler avvik                 Oljesjefer brøt egne regler før riggdrama – Rapporten slår […]

Ptil har gitt Saipem varsel om pålegg etter gransking av stabilitetshendelsen på «Scarabeo 8» 4. september. Det er påvist alvorlige brudd på regelverket. – Rapporten avdekker «stille avvik» som næringen mener ikke forekommer, sier Roy Erling Furre.

Last ned granskningsrapporten her 

Les også: Oljebransjen skjuler avvik

                Oljesjefer brøt egne regler før riggdrama

– Rapporten slår fast at Saipem med vitende og vilje plasserte en person uten den nødvendige kompetanse i en sikkerhetskritisk seniorposisjon om bord på riggen. Dette er et utmerket eksempel på det SAFE-leder Hilde Marit Rysst nylig har omtalt som «stille avvik» i Stavanger Aftenblad, og som både Norsk Olje og Gass og Ptil i dag avviser, sier Roy Erling Furre som er 2. nestleder og HMS-ansvarlig i SAFE.. width=

I rapporten heter det:

«Beslutningen om å plassere vedkommende COOP  (kontrollromsoperatør) i sikkerhetskritisk seniorposisjon uten at sentrale kompetansekrav i jobbeskrivelsen var tilfredsstilt, ble tatt mellom innretningens ledelse på land og plattformledelsen offshore. Ledelsesbeslutningen ble tatt selv om man visste at dette brøt med interne krav til kompetanse og opplæring i stillingen».

– Klarere enn dette kan det ikke sies. Så dersom Norsk Olje og gass og Ptil ikke tror på at «stille avvik» er et problem, er det bare å lese rapporten, fastslår Furre.

Furre mener rapportens påpekning av mangelfull kapasitet og manglende kompetanse er svært alvorlig. – Jeg ser også at Ptil helt har sett bort fra sin egen rolle i forbindelse med sin SUT-godkjenning. Sett i lys av opplysninger fra Sjøfartsdirektoratet om riggens sjødyktighet ville det vært naturlig og ta dette aspektet med i rapporten, mener Furre. 

«Scarabeo 8» fikk en utilsiktet krengning i forbindelse med leteboring for Eni Norge i Barentshavet.Krengningen nådde cirka 7 grader i løpet av tidsrommet hendelsen varte. Hendelsen vurderes som alvorlig, men fikk ingen alvorlige konsekvenser med hensyn til skade på mennesker, miljø og materiell.

Ptil besluttet å iverksette gransking av hendelsen, avgrenset til Saipems styring og sikring av bemanning og kompetanse, og relevante funksjoner og systemer i landorganisasjonen til Saipem.

Granskingen identifiserte mangler ved forhold som er sentrale i det å drive forsvarlig virksomhet. Dette gjelder blant annet prosesser for å sikre etterlevelse av krav til kompetanse i sikkerhetskritiske funksjoner, bruk av informasjon av sikkerhetsmessig betydning og risikostyring.

Granskingsgruppen har avdekket fire avvik som omhandler ledelsens oppfølging, etterlevelse av interne krav til sikring av kompetanse og avviksbehandling, innbefattet risikovurdering.

På bakgrunn av dette har Ptil gitt Saipem følgende pålegg.

  • gjennomgå hvordan selskapet sikrer styring av prosesser, samt etterlevelse av egne krav, knyttet til bemanning og kompetanse og iverksette tiltak basert på denne gjennomgangen
  • iverksette tiltak som sikrer styring av prosesser og etterlevelse av krav knyttet til helse, miljø og sikkerhet i selskapet for øvrig

Frist for å etterkomme pålegget settes til 1.4.2013.