– Det er både overraskende og skremmende at vi for tredje gang på ni måneder opplever at en flyterigg mister stabiliteten. Nå må næringen lære, sier Roy Erling Furre, HMS-ansvarlig i SAFE i en kommentar til hendelsen på Island Innovator i morges. Riggen som ligger til kai på Hanøytangen tok inn vann og begynte å krenge […]
– Det er både overraskende og skremmende at vi for tredje gang på ni måneder opplever at en flyterigg mister stabiliteten. Nå må næringen lære, sier Roy Erling Furre, HMS-ansvarlig i SAFE i en kommentar til hendelsen på Island Innovator i morges.
Riggen som ligger til kai på Hanøytangen tok inn vann og begynte å krenge ved halv fem-tiden i morges, og krenget fire grader før man fikk stanset krengingen. I formiddag var man i ferd med å få ”Island Innovator” tilbake i stabil tilstand.
63 personer ble evakuert, en person fikk en kuttskade i kneet, men ellers kom alle fra hendelsen uten skader.
Årsaken til at riggen mistet stabiliteten var at det strømmet vann inn i et pumperom som følge av et hull i et rør. Hullet ble plugget i morgentimene.
Dette er tredje gang på ni måneder at en rigg mister stabiliteten. ”Scarabeo 8” krenget i Barentshavet i september 2012, mens ”Floatel Superior” mistet stabiliteten i Nordsjøen i november.
– Man skulle jo tro at disse hendelsene gjorde at andre operatører av flytende innretninger dobbeltsjekket sine systemer og rutiner som en ekstra kvalitetssikring for å unngå lignende hendelser, sier Furre som minner om at stabilitet er en kritisk avgjørende faktor for sikkerhet om bord.
– Stabilitet er helt grunnleggende for sikkerheten på en flyterigg, og noe man skal ha kontroll på. Krenger en rigg kan det fort bli vanskelig å få løst ut livbåter og helikopterdekket blir også ubrukelig. Det sier seg selv at slike situasjoner oppleves som svært skremmende for de som er om bord, sier Furre.
Han tar for gitt at både Sjøfartsdirektoratet og Ptil vil granske den siste hendelsen, og ser med spenning fram til resultatet av den.
– Det er uakseptabelt at vi gang på gang opplever at rigger mister stabilitet. Nok er nok, nå må tilsynsmyndighetene gå tungt inn og sikre at hele flyteriggnæringen lærer av disse hendelsene, sier Furre.