‘- Vi trenger en grundig analyse av helikoptersikkerheten

‘- Vi trenger en grundig analyse av helikoptersikkerheten

HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre ber i et brev til Helikopter Samarbeidsforum (HSF) om at forumet tar en bred gjennomgang av helikoptersikkerheten på norsk sokkel. Furre reiser en rekke spørsmål han mener HSF må stille seg. Les Stavanger Aftenblads omtale av saken HER HSF har innkalt til ekstraordinært møte i morgen, onsdag etter ulykken […]

HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre ber i et brev til Helikopter Samarbeidsforum (HSF) om at forumet tar en bred gjennomgang av helikoptersikkerheten på norsk sokkel. Furre reiser en rekke spørsmål han mener HSF må stille seg.

Les Stavanger Aftenblads omtale av saken HER

HSF har innkalt til ekstraordinært møte i morgen, onsdag etter ulykken ved Shetland i forrige uke, der fire mennesker omkom. Furre er forhindret fra å møte på grunn av møte i SAFEs forbundsstyre onsdag og torsdag. Organisasjonssekretær Halvor Erikstein stiller imidlertid i HSF som SAFEs vararepresentant i forumet. width=

–  Jeg mener det nå er behov for en bred gjennomgang av status i bransjen. Ulykkesstatistikken taler et tydelig språk med 13 hendelser siden 1999.  Tolv har disse har vært på britisk sokkel.  Men det er det samme regelverket og de samme selskapene som opererer på både norsk og britisk sektor. Det  er i høyeste grad betenkelig, og  må føre til at HSF går detaljert inn i og analyserer dagens situasjon, sier Furre.

Les brevet til HSF HER