På bakken må vi holde to meters avstand. På 10.000 meter sitter flypassasjerene tett på hverandre. SAFE reagerer sterk, men flyselskapet svarer at norske myndigheter har «akseptert at enkelte deler av samfunnet har høyere smitterisiko enn andre. Fly er en av disse».
På bakken må vi holde to meters avstand. På 10.000 meter sitter flypassasjerene tett på hverandre. I slutten av mars sendte SAFE en skriftlig henvendelse til Widerøe. Da svarte flyselskapet blant annet at norske myndigheter har «akseptert at enkelte deler av samfunnet har høyere smitterisiko enn andre. Fly er en av disse».
Egil Bjørgås, hovedtillitsvalgt og 1. Nestleder i SAFE Transocean, har mottatt mange bekymringsmeldinger om fulle fly. Medlemmene hans reagerer på at reglene om avstand som gjelder ellers i samfunnet, ikke gjelder på fly. En av meldingene høres slik ut:
«Vi tok Widerøe fra Bergen til Kristiansund i går, der flyet var fullt og de som kom fra utlandet og som skulle i karantene på hotellet i 14 dager var på samme flyet . Burde vi ikke også få ett bedre system på dette? De fleste av oss har jo vært i karantene , dvs vært mer eller mindre hjemme hele tiden, for å være klar til turen våre og nå ønsker bedriften at vi skal gjøre dette også. Så sender de oss på ett stappfullt fly og med mange som skal i karantene?»
I slutten av mars sendte Bjørgås en skriftlig henvendelse til Widerøe.
«Er det noen mulighet til å gjøre noen smittereduserende tiltak før passasjerene går igjennom gaten og inn på flyet? Snakket med et medlem som flydde et fullt Widerøe fly på onsdag, han fortalte også at det ikke er gjort noen smittereduserende tiltak. Situasjonen skaper stor utrygghet blant de ansatte som opplever dette.»
– For meg høres det bekymringsfullt ut at vi skal være kjempeflinke hjemme, men kan sitte tett i tett på et fly, for så å skulle være flinke igjen både på jobb og ellers, sier Egil Bjørgås.
Hilde-Marit Rysst, forbundsleder i SAFE, ber myndighetene ta grep for å unngå smitte på fly.
– Flyselskapene har samfunnskritiske oppgaver, og må få muligheten til å legge til rette for at disse oppgavene utføres på en trygg måte som ivaretar passasjerene. Da må nok også myndighetene hjelpe til med det, for å sørge for at det er mulig for selskapene å gjennomføre rent økonomisk, sier hun.
Flyselskapet Widerøe sier blant annet at norske myndigheter har «akseptert at enkelte deler av samfunnet har høyere smitterisiko enn andre. Fly er en av disse». Flyselskapet peker på at det er vanskelig å følge alle anbefalingene om bord på trange fly.
«Myndighetene har kommet med generelle anbefalinger for å minimere smitterisiko. Noen av disse er ikke mulig å følge om bord på våre fly. Dette gjelder primært anbefalingen om avstand til andre passasjerer. Dersom myndighetene mener risiko for smitte er en større utfordring enn bortfall av kritisk infrastruktur, vil flygningene stenges ned.»
I begynnelsen av april kontaktet SAFE også Samferdselsdepartementet. Vi fikk dette svaret:
«Flyselskapene følger de generelle retningslinjene så langt det lar seg gjøre. Samferdselsdepartementet har i samråd med flyselskapene vurdert hvorvidt det er behov for særskilte tiltak i luftfarten. Trafikkdata fra flyselskapene viser at det er gjennomgående lavt belegg på flygningene, og at trengsel ombord på flyene i liten grad er et problem. Widerøe har likevel innført smittereduserende tiltak, blant annet ved å blokkere et visst antall seter på flygningene, avhengig av flyets størrelse, og med hyppigere rengjøring og desinfisering av fly. Bruk av masker og hansker er ikke anbefalt av helsemyndighetene, verken for passasjerer eller besetning, så lenge de er friske.»
Bjørgås og SAFE vil ha en person per dobbeltsete, for å opprettholde avstanden i henhold til Folkehelseinstituttet, FHI, sine retningslinjer. Transocean oppfordret Widerøe til å sjekke rutinene på flyene sine, og evntuelt gjøre forandringer. Ellers oppfordrer nestlederen i SAFE-klubben ansatte til å reise på andre måter enn med Widerøes fly til og fra jobb, når det er mulig.