Årsmøte SAFE i Archer 15. – 17. mars 2022

|

Årsmøtet gikk over tre dager og ble avholdt på Clarion Hotell i Trondheim, med hele 35 delegater. Gard A. Lunde, HR manager stilte for bedriften. Kai Morten Anda, nestleder i SAFE møtte fra SAFE sentralt og Rebecca Bjerga, informasjonsansvarlig i SAFE, dokumenterte årsmøte samt fotograferte styret.

Det nye styret i SAFE i Archer:

decoding=
Det nye styret i SAFE i Archer Foto: Rebecca Bjerga

Leder – Reidar Rikstad
Nestleder – Raymond Hauge
Sekretær – Allan Leirvik
Kasserer – Steinar H. Østhassel
Styremedlem – Rune Leirhaug
Styremedlem – Tormod Berentsen
Styremedlem – Øystein Toen
Styremedlem – Magnus S. Baann
Styremedlem – Erik Oseassen
Styremedlem – Mats Hanssen
Styremedlem – Elena R. Kvaalen
Styremedlem – Torger Bjerknes

Varamedlem – Egil Holmefjord
Varamedlem – Eyvind Reme
Varamedlem – Rune Minde
Varamedlem – Louis Bjarne Lervik

Hva var det som gjorde at du ble tillitsvalgt?

For å bli bedre kjent med klubben, oppfordret Anda tillitsvalgte til å dele med samlingen hvorfor de tok på seg vervet, motivasjon og engasjement.

– At noen står opp mot bedriften, var en setning som gikk igjen i de historiene som tillitsvalgte delte.

Forventninger til årets hovedoppgjør var et viktig tema under årsmøtet, Anda orienterte klubben om TBU-tall og prosesser som klargjøres allerede nå før vårens vakreste eventyr begynner for fullt. Archer-klubben var meget interessert i hovedoppgjøret, det ble stilt mange gode spørsmål.

Gard A. Lunde, personalsjef i Archer, var invitert for å fortelle klubben om bedriften generelt, Lunde informerte om at selskapet Archer satser også på fornybar energi og gjør viktige steg for å minske klimaforurensingen.

Bjørn Dyrnes, KHVO ble med via Teams med bemanning som tema, etterfulgt av Industri Energis tillitsvalgt Christopher Talgø, som orienterte samlingen om samarbeidet mellom de to klubbene i Archer.

Bemanningssituasjonen

I olje- og gassnæringen er det store svingninger hele tiden, og Archer-klubben er dessverre også ett offer av dette. Klubben informerer på sin hjemmeside at Gullfaks følger nå samme modell som Statfjord. De går fra 3 aktive rigger til 2. De vil bytte internt mellom GFA, GFB og GFC om hvilke som er aktiv og hvilke som er i fase 3, dvs. vedlikehold.

Bedriften har hatt møte med Equinor og klubben har fått en muntlig tilbakemelding fra bedriften om dette resultatet. Det virker som om endel av bemanningen vil være til stede på plattformen og ikke bare de 4 POB som kontrakten sier noe om. Klubben vet ikke ennå hvor mange som vil bli berørt i de endringer som nødvendigvis vil komme som følge av denne faseendringen.

Les mer om følgende emner: