Transocean, selskapet som eide Deepwater Horizon, nekter det føderale granskningsorganet, Chemical Safety Board (CSB) innsyn i selskapets dokumenter vedrørende ulykken. Forkastelig, sier HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre. Transocean har også nektet granskerne i CSB å snakke med ansatte i selskapet som hadde sentrale roller i driften av Deepwater Horizon. CSB har gransket flere […]
Transocean, selskapet som eide Deepwater Horizon, nekter det føderale granskningsorganet, Chemical Safety Board (CSB) innsyn i selskapets dokumenter vedrørende ulykken. Forkastelig, sier HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre.
Transocean har også nektet granskerne i CSB å snakke med ansatte i selskapet som hadde sentrale roller i driften av Deepwater Horizon. CSB har gransket flere ulykker i oljeindustrien, Det er oppnevnt av presidenten og godkjent av Senatet og er et uavhengig organ i forhold til alle andre amerikanske myndigheter. Det gjorde en grundig etterforskning av BP Texas-ulykken i 2005, og granskningsrapporten derfra blir brukt som et viktig erfaringsgrunnlag av både myndigheter og industri.
Nå mener Transocean at CSB ikke har mandat til å granske selskapets håndtering av BOP’en på Deepwater Horizon. Argumentet som brukes er at CSB bare har jurisdiksjon til å granske hendelser på faste installasjoner, og at plattformen dermed ikke faller inn under CSBs mandat. CSB på sin side mener plattformen var stasjonær da ulykken inntraff, og at det derfor har full rett til å gjennomføre granskningen.
Derfor har CSB nå bedt det amerikanske justisdepartementet om å gi Transocean pålegg om å gi CSB tilgang til informasjon selskapet sitter på, både dokumenter og tilgang til sine ansatte som CSB vil avhøre.
Roy Erling Furre, 2. nestleder og HMS-ansvarlig i SAFE, var i desember innkalt til CSBs høring om Deepwater Horizon-ulykken (bildet). Han er både forskrekket og opprørt over holdningen Transocean nå legger for dagen.
– I stedet for å henge seg opp i juridiske spissfindigheter må Transocean snarest innse at en hel verden venter på en granskning som forhåpentlig vil gi industrien viktig lærdom som kan forhindre slike ulykker i framtiden. Selskapets forsøk på å nekte innsyn er en hån mot de elleve arbeiderne som omkom og deres familier, sier Furre.
Han mener Transocean i stedet for å forsøke å stenge døren til viktig informasjon gjennom juridiske krumspring burde være opptatt av etikk og moral.
– Jeg både håper og tror at amerikanske myndigheter setter foten ned overfor selskapet, og at Transocean velger å opptre som en seriøs aktør, ikke som en kjeltring, sier Furre.