SAFE har framforhandlet en avtale med Island Offshore i forbindelse med at «Island Constructor» i høst har flyttet fra britisk sektor til oppdrag på norsk sokkel for Shell. Mannskapet var omfattet av tariffavtalen for NOR-registrerte offshoreservicefartøyer da fartøyet befant seg på britisk sektor, men ble registrert som en såkalt OMU da det kom til norsk sektor i […]
SAFE har framforhandlet en avtale med Island Offshore i forbindelse med at «Island Constructor» i høst har flyttet fra britisk sektor til oppdrag på norsk sokkel for Shell.
Mannskapet var omfattet av tariffavtalen for NOR-registrerte offshoreservicefartøyer da fartøyet befant seg på britisk sektor, men ble registrert som en såkalt OMU da det kom til norsk sektor i begynnelsen av september. Siden har det vært uavklart hvilke vilkår og arbeidstidsordninger som skulle gjelde for de ansarre om bord, og for de i rederiet som midlertidig skulle gjøre tjeneste om bord i korttidsoppdraget i Norge. Kontrakten med Shell er estimert ferdig medio desember.
SAFE og rederiet er nå enige om at så lenge «Island Constructor» er på norsk sokkel er mannskapet omfattet av flyteriggavtalen mellom SAFE og Norges Rederiforbund. Partene er enige om at av praktiske årsaker er den enkeltes overgang fra Offshoreserviceavtalen til flyteriggavtalen gjeldende fra 16. september.
Fordi oppholdet på norsk sokkel er av begrenset varighet er partene enige om at behovet for et 3. skift i 2:4-rotasjon om bord løses ved at kvalifisert personell tilbys engasjement på «Island Constructor» med vilkår i henhold til flyteriggavtalen.
SAFE og Island Offshore har også inngått avtale om å starte umiddelbare forhandlinger med mål om å etablere en avtale som regulerer de ansattes lønns- og arbeidsvilkår på «Island Constructor» om denne igjen skal i operasjon på utenlandsk sektor.