Statoil har fått dispensasjon fra Arbeidsdepartementet til å bruke vendbare køyer under en stor vedlikeholdsstans på Statfjord A. Roy Erling Furre i SAFE undrer seg over stadige dispensasjoner fra regelverket. Til Dagens Næringsliv sier Furre at Statoil speklulerer i å bygge ut for lite køykapsitet også på nye plattformer.
Statoil har fått dispensasjon fra Arbeidsdepartementet til å bruke vendbare køyer under en stor vedlikeholdsstans på Statfjord A. Roy Erling Furre i SAFE undrer seg over stadige dispensasjoner fra regelverket.
Til Dagens Næringsliv sier Furre at Statoil speklulerer i å bygge ut for lite køykapsitet også på nye plattformer.
– Så ser vi at de kaller det ekstraordinært arbeid og søker om dispensasjoner. Men dette er ting som foregår hele tiden. I den nye driftsformen legger de også opp til mer kampanjebasert vedlikehold, sier Furre som undrer seg over at departementet stadig gir dispensasjoner fra regelverket.
Ptil avslo Statoils søknad. Tilsynet kunne ikke se at det var særlige forhold som gjorde at revisjonsstansen på Statfjord A skilte seg fra revisjonsstanser på andre felt, og konkluderte med at det må mer tungtveiende grunner enn praktiske og økonomiske for å gi dispensasjon. Men det mente altså ikke ankeinstansen, Arbeidsdepartementet.
Statoil har anslått at gevinsten ved å plassere to personer i enkeltlugarer under revisjonsstansen er på 3 milliarder kroner, som en følge av raskere gjennomføring og mindre produksjonstap.