Farlige livbåter

Farlige livbåter

I en evakueringssituasjon er livbåtene livsfarlige, sier HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre. Høyden livbåtene droppes fra, i kombinasjon med bølgehøyde, kan gi et så kraftig sammenstøt med havoverflaten at alle om bord mister livet fordi livbåtene ikke tåler påkjenningene de utsettes for. Livbåtene offshore har vært en gjenganger på HMS-møter, i Sikkerhetsforum, Petroleumstilsynet, Livbåtprosjektet, […]

I en evakueringssituasjon er livbåtene livsfarlige, sier HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre. Høyden livbåtene droppes fra, i kombinasjon med bølgehøyde, kan gi et så kraftig sammenstøt med havoverflaten at alle om bord mister livet fordi livbåtene ikke tåler påkjenningene de utsettes for.

Livbåtene offshore har vært en gjenganger på HMS-møter, i Sikkerhetsforum, Petroleumstilsynet, Livbåtprosjektet, hos operatørene og leverandørene, i fagforeningene og pressen. Diskusjonen om sikkerheten er god nok, har pågått i årevis, og fortsatt er mannskapet på flere innretninger uten sikre livbåter om det blir nødvendig med evakuering.

Knut Thorvaldsen i Norsk Olje og gass uttalte til Stavanger Aftenblad 2. juni at sikkerhetsnivået på alle plattformer er fullt forsvarlig. Er du enig i det?

–          Nei, det er jeg ikke enig i, og det er heller ikke oljearbeiderne enig i. Vi vet blant annet at folk har planlagt sin egen evakueringsvei dersom det skulle oppstå en ulykke som gjør det nødvendig å evakuere plattformen. De tør rett og slett ikke bruke livbåtene.

Er det en overreaksjon?

–          Nei. Testene som er gjort viser hva folk har i vente når bølgehøyden overstiger et visst antall meter og avstanden ned til havflaten er stor. G-kreftene er for store og dermed blir livbåtene for farlige å bruke. At folk derfor ikke har tillitt til livbåtene, er fullt forståelig.

Roy Erling Furre peker på behovet for et nytt regelverk.

–           Et nytt regelverk kan være første trinn på veien for å få tilliten tilbake til livbåtene, men regelverket må følges opp, det er ikke nok med noen ord på et papir. Vi ser og at operatørene har forskjellig praksis når værforholdene er slik at man skal nedbemanne de plattformene som ikke har tilstrekkelig livbåtkapasitet.  Et av argumentene for ikke å følge regelverket har vært at det er farligere å nedbemanne og fly helikopter enn det er å bli værende på installasjonen. Når dette blir praksis hos enkelte operatører, viser det at vi trenger et standardisert regelverk som sikrer lik praksis hos alle operatører, også hos utenlandske, innleide rigger.

Dette påpekes også av Petroleumstilsynet som slår fast at myndigheten ikke kan akseptere ulike sikkerhetsstandarder.

Til Stavanger Aftenblad sa tilsynsdirektør Finn Carlsen:

–          Vi mener det er behov for en ny standard hvor vi forsikrer oss om at det er samme sikkerhetsnivå på alle innretningene. Vi kan ikke ha noe A- og B-lag der ute. Alle må ha samme mulighet til å komme seg bort når evakuering er nødvendig.