SAFE har oppnådd en historisk seier for sjøfolk i offshore-sektoren etter meklingen med Norges Rederiforbund (NR) den 12. og 13. desember. SAFE er nå den eneste fagforeningen som kan organisere alle gruppene på fartøy.
Begge avtalepartene aksepterte forslaget som ble fremlagt av mekler Richard Saue. For SAFE resulterte dette i én ny hovedavtale og fire nye overenskomster som er likelydende de NR allerede har med tre andre forbund.
– Dette er i SAFE sin ånd, sier forbundsleder Raymond Midtgård.
– Rettferdig arbeidsliv og muligheten til å påvirke sin egen arbeidshverdag står i sentrum for vårt arbeid, sier han.
Offshorebåtbransjen vil bare vokse i omfang på norsk sokkel i takt med utviklingen av norsk olje- og gassvirksomhet. SAFE vil nå være med på å sikre god HMS og utvikle tariffavtalen i takt med den økende kompetansen og bruken av fartøy på norsk sokkel.
– Det er pågående regelverksendring rundt bruk av Service offshore vessel (SOV) som vil supplere bruk av flotell med mindre modifikasjoner og liknende oppdrag på bemannede plattformer i framtiden, sier Midtgård.
En fersk rapport utarbeidet av Offshore Norge viser en total investering på 275 milliarder på norsk sokkel i 2025, og der vil offshore sjøfart være en viktig bidragsyter.
– Det er stor kompetanse på norske rederi og verft som utvikler fartøy som vil konkurrere med resten av leverandørkjeden på norsk sokkel. SAFE vil nå være med og sikre god HMS og utvikle tariffen i takt med kompetansen og bruk av fartøy på norsk sokkel, understreker han.
Lang vei og hardt arbeid
I nesten tre år har SAFE jobbet målrettet for å oppnå dette målet.
– Vi forsøkte dette en gang før, for 20 år siden, men da fikk vi det ikke til. Denne gangen klarte vi det, sier første nestleder i SAFE, Kai Morten Anda.
Grunnen til at SAFE lyktes denne gangen, er at SAFE har vært opptatt av å bygge opp dette området på samme måte som resten av organisasjonen: gjennom sterke og solide klubber med engasjerte tillitsvalgte.
– Det var avgjørende å få med hele organisasjonen i støtten for at sjøfolkene skulle lykkes. Det var viktig å bruke tiden godt, gjøre dette grundig. Resultatet taler for seg selv – ikke bare én, men fire tariffavtaler er nå på plass!
Den eneste fagforeningen for alle gruppene på fartøy
SAFE er nå den eneste fagforeningen som kan organisere alle stillingsgrupper på fartøyene.
– Bare denne helgen hadde vi et rush av nye medlemmer, dette blir bra og vi gleder oss, sier Anda.
Partene er enige om at SAFE har forhandlingsrett i mellomoppgjøret 2025, men ikke anledning til å gå til konflikt. Bakgrunnen for dette er at SAFE kommer inn som avtalepart midt i en tariffperiode, og et hoved- og mellomoppgjør ofte har sammenheng.
Videre er partene enige om å bruke tariffperioden til å bygge forståelse, praktisering og historikk rundt de nye bestemmelsene. For å sikre en smidig innfasing vil det bli opprettet møteplasser mellom partene, med et felles mål om å unngå tvister for arbeidsretten i perioden.