Vårens vakreste eventyr er i gang. Forhandlingene i frontfaget startet onsdag med kravoverrekkelse på Hotell Opera i Oslo. Det er knyttet stor spenning til årets oppgjør, etter to år med pandemi og galopperende energi- og drivstoffpriser. Dette påvirker prisstigningen, som er en viktig faktor i forhandlingene.
Vårens vakreste eventyr er i gang. Forhandlingene i frontfaget startet onsdag med kravoverrekkelse på Hotell Opera i Oslo. Det er knyttet stor spenning til årets oppgjør, etter to år med pandemi og galopperende energi- og drivstoffpriser. Dette påvirker prisstigningen, som er en viktig faktor i forhandlingene.
– SAFE er en del av YS og Parat sitt forhandlingsutvalg. Kravene fra vår side er mange, noe som er naturlig når det er flere år siden vi har hatt reelle forhandlinger på hele avtalen. For SAFE sin del er det spesielt Offshorebilaget som har fokus, sier forbundsleder Hilde-Marit Rysst.
SAFE krever at forskjellene må endres
– Det er viktig å få likhet i innholdet på dette bilaget og de tariffavtalene som ellers regulerer lønn- og arbeidsvilkår i bransjen vår. Det er like ulemper for alle, om vi snakker rotasjon, forlenget arbeidsperiode, nattarbeid, osv om man jobber i operatør selskap, rederi eller ISO bedrift. SAFE krever at forskjellene må endres. I tillegg er selvfølgelig skift rotasjon, innleie og bemanning viktige temaer i disse forhandlingene, sier Rysst.
Fra SAFE stiller Hogne Hole (klubbleder Bilfinger), Christian Jørgensen (klubbleder Beerenberg), Gro Gullhaug og Hilde-Marit Rysst (SAFE sentralt).
Om ikke partene blir enige i løpet av de to forhandlingsdatoene 14. -16. mars, vil oppgjøret gå til mekling i uke 13 med frist til midnatt den 31. mars.