Roy Erling Furre brukte talerstolen på Sikkerhetsdagene i Trondheim mandag til å advare mot framveksten av såkalte adferdsbaserte sikkerhetssystemer, der individ og ikke selskap er i fokus. Som eksempel på utviklingen trakk Furre fram det faktum at Transocean, selskapet som eide «Deepwater Horizon», etter ulykken utbetalte bonuser til ledere på basis av selskapets adferdsbaserte systemer. […]
Roy Erling Furre brukte talerstolen på Sikkerhetsdagene i Trondheim mandag til å advare mot framveksten av såkalte adferdsbaserte sikkerhetssystemer, der individ og ikke selskap er i fokus.
– Det er all grunn til å rope et varsko mot denne ideologien som ensidig fokuserer på enkeltindividets ansvar. Fokuset er rettet mot ting som å holde seg i rekkverk når man går i trapper, og man måler suksess i antall arbeidstimer uten skadefravær. Bak systemet ligger både straff og belønning for ledere, reduserte bonuser uten måloppnåelse og store bonuser om man når målene. Min påstand er at disse adferdsbaserte sikkerhetssystemene er med på å øke risikoen for store ulykker – fordi innsatsen blir ensidig gjort på individnivå, sa Furre i foredaget «Toppledelse og sikkerhet sett fra ansattes side.»
– Jeg vil minne om at BP-ledelsen var om bord på «Deepwater Horizon» for å dele ut pris for at riggen hadde sju år uten fraværsskader da katastrofen inntraff. Ledelsen klarte å komme seg til helikoptrene, det var det 11 arbeidere som ikke klarte. Dette forteller at det fokuseres for lite på den delen av HMS-arbeidet som går på storulykkesrisiko, de HMS-ressurser man har brukes bare på et avgrenset felt, mener Furre.
Som eksempel på utviklingen trakk Furre fram det faktum at Transocean, selskapet som eide «Deepwater Horizon», etter ulykken utbetalte bonuser til ledere på basis av selskapets adferdsbaserte systemer. Til tross for en katastrofe med store menneskelige og miljømessige tap, var sikkerhetsmålene oppnådd i selskapet.
– Vi er nødt til å ha systemer som faktisk er rettet inn mot å redusere risikoen for storulykker, og ikke være oppttatt av «symbolsikkerhet» og fasadepussing, slik virkeligheten er når man ser seg blind på skadefraværsstatistikk, sa Furre som også etterlyste fokus på trøtthet i dagens systemer.
– Såkalt «Fatigue management» er fraværende i mange sikkerhetssystemer, selv om vi vet at trøtthet har vært medvirkende årsak til mange store ulykker opp gjennom årene, sa Furre til en stor forsamling i Trondheim.
Arrangementet er en møteplass der deltakere fra ulike sektorer møtes og har anledning til å lære av hverandres erfaringer og kunnskap om risikohåndtering. Konferansen er derfor en viktig arena for kunnskapsformidling og kunnskapsdeling.
Sikkerhetsdagene arrangeres årlig i Trondheim av ROSS Geminisenter i samarbeid med Tryg. Konferansen har vært arrangert hvert år siden 1985.
Sikkerhetsdagene tar opp ulike sikkerhetsutfordringer, men også suksesshistorier om risikohåndtering. Konferansen dekker vidt i forhold til sektorer, arenaer og typer av farer og trusler. Teoretiske og praktiske innfallsvinkler til sikkerhetsarbeid, virkemidler og tiltak belyses, sammen med refleksjoner rundt storulykker, det moderne risikosamfunn og risikoer i arbeidslivet.
Konferansen samler 2-300 deltakere, og er en av de ledende konferansene i Norge innen sikkerhetsarbeid.