For syv år siden fant man ut at livbåter på norsk sokkel ikke var sikre nok. Først etter 2014 vil et bedre regelverk være på plass.- Det er bekymringsfullt at dette arbeidet tar så lang tid, sier 2. nestleder i SAFE,Roy Erling Furre, til Aftenbladet. I 2005 startet Oljeindustriens Landsforening (OLF) et arbeid med å […]
For syv år siden fant man ut at livbåter på norsk sokkel ikke var sikre nok. Først etter 2014 vil et bedre regelverk være på plass.- Det er bekymringsfullt at dette arbeidet tar så lang tid, sier 2. nestleder i SAFE,Roy Erling Furre, til Aftenbladet.
I 2005 startet Oljeindustriens Landsforening (OLF) et arbeid med å teste og utbedre samtlige livbåter på norsk sokkel. Flere svakheter og sikkerhetsmangler ble avdekket, og da hovedsakelig i forbindelse med droppet. Det viste seg at G-kreftene båtene utsatte passasjerene for var for høye, og kunne føre til nakke- og ryggskader.
Ifølge Petroleumstilsynet (Ptil) tilfredsstiller ikke alle livbåter det ønskede sikkerhetsnivået. Foruten G-kreftene er svakhetene knyttet til tak og skrog – som ikke tåler trykket når båten treffer vannflaten etter droppet.
– Manglene er knyttet til både livbåtene og regelverket- Regelverket har ikke vært godt nok. Flere av disse udugelige båtene har jo vært bygget og testet i henhold til regelverket, sier Furrre.
Les hele saken HER