Furre: – Helikoptersikkerheten på britisk sektor er uakseptabel

Furre: – Helikoptersikkerheten på britisk sektor er uakseptabel

Helikopterulykken ved Shetland fredag kveld, der fire britiske oljearbeidere mistet livet, er den 13 alvorlige hendelsen på britisk sokkel siden 1999. – Statistikken er uakseptabel, sier HMS-avsarlig i SAFE, Roy Erling Furre. Les også «På bakken i Storbritannia – flyr i Norge» i Teknisk Ukeblad Furre uttalte seg om saken i NRK Dagsrevyen lørdag, du […]

Helikopterulykken ved Shetland fredag kveld, der fire britiske oljearbeidere mistet livet, er den 13 alvorlige hendelsen på britisk sokkel siden 1999. – Statistikken er uakseptabel, sier HMS-avsarlig i SAFE, Roy Erling Furre.

Les også «På bakken i Storbritannia – flyr i Norge» i Teknisk Ukeblad

Furre uttalte seg om saken i NRK Dagsrevyen lørdag, du kan se innslaget HER width=

Han mener ulykken ved Shetland må føre til en fornyet oppmerksomhet på helikoptersikkerheten i oljeindustrien.

– Vi snakker om så mange hendelser at det er fullstendig uakseptabelt, og nå må alle krefter settes inn for å snu denne utviklingen. Det er de samme selskapene som flyr på norsk og britisk sektor, og regelverket er også det samme. I Norge har vi imidlertid noen særkrav og ikke minst en slagkraftig fagbevegelse som har skarpt fokus på helikoptersikkerhet, sier Furre.

Du kan lese den siste rapporten ”Helikoptersikkerhetsstudie 3” HER

Han mener det er en medvirkende årsak til at vi heldigvis må tilbake 16 år for å finne den siste alvorlige helikopterulykken på norsk sokkel,  Norne-ulykken der tolv mennesker omkom.

– Vi har de siste årene hatt en voksende bekymring i forhold til kostnadsfokuset  i helikopterbransjen, og uttrykt vår motstand mot utflagging av vedlikeholdsoppdrag for selskapenes flåter. Helikoptre er sårbare, og vedlikeholdet desto viktigere, sier Furre.

– En ulykke som vi opplevde på fredag gjør sterkt inntrykk. Både på oss som jobber innenfor HMS, og  for alle som har sin arbeidsplass på sokkelen uavhengig av hvilken sektor det er.  Mange av våre medlemmer flyr helikoptre på britisk sokkel, og vi er alle kolleger. Derfor gjør slike ulykker dypt inntrykk, understreker Furre.

Selv sier Furre at han personlig ville følt seg trygg i et helikopter på norsk sokkel. – Men hadde jeg flydd helikopter på britisk sokkel, hadde jeg ikke opplevd det som trygt, vedgår han. Og han har stor forståelse for kolleger som opplever helikopterturer som en stor belastning.

Bare timer før ulykken ved Shetland ga HMS-ansvarlig Toril Torlei i SAFE i Statoil et intervju med Stavanger Aftenblad der det fremkom at stadig flere uttrykte bekymring for den økte bruken av skytteltrafikk.

– Det vært en voldsom økning i skytteltrafikk. Stort etterslep på vedlikehold gjør at plattformene overfylles, sier Torlei.

Du kan lese hele artikkelen HER