Furre: – Nye redningshelikoptre gir god beredskap offshore

Furre: – Nye redningshelikoptre gir god beredskap offshore

– Det har tatt lang tid, men resultatet kommer til å bli veldig bra, sier HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre, etter sist møte i Justisdepartementets brukerforum for nye redningshelikoptre. – Alle i møtet var enige om at vi vil få det beste redningshelikoptret i AgsutaWestland-maskinen.  Den har de kapasiteter som trengs både når det […]

– Det har tatt lang tid, men resultatet kommer til å bli veldig bra, sier HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre, etter sist møte i Justisdepartementets brukerforum for nye redningshelikoptre.

 width=

Forumet består av representanter for ulike sektorer i samfunnet som har interesser å ivareta i forhold til redningstjenesten. Furre har vært SAFEs representant i forumet i en årrekke. Utenom oljeindustrien er blant andre Forsvaret, fiskerinæringen og turistnæringen representert.

De første av i alt 16 nye redningshelikopterne  fra AgustaWestland vil etter planen bli levert i 2016. Innen 2020 skal alle 16 være på plass, og Sea King-maskinene være historie. Agusta-Westland har forpliktet seg til å opprettholde nødvendig vedlikeholdskapasitet for Sea King-maskinene for å sikre full beredskap under hele innfasingen av den nye flåten.

Rammen for investeringen er 16,8 milliarder kroner, og omfatter også opprustning/ombygging av basene for de nye helikopterne som både er større og tyngre enn de gamle Sea King’ene. width=

– Alle i møtet var enige om at vi vil få det beste redningshelikoptret i AgsutaWestland-maskinen.  Den har de kapasiteter som trengs både når det gjelder hurtighet, rekkevidde og størrelse som kreves når oljeindustrien nå ekspanderer i Barentshavet. Oljevirksomheten flytter stadig lengre nordover, og avstandene blir større. Da er det avgjørende viktig at 330-skavdronen har helikoptre som takler disse utfordringene. For beredskapen i forhold til oljeindustrien er dette et glimrende valg, fastslår Furre.

At det har vært en lang prosess, prosjektet er nesten ett tiår på ”overtid”, skyldes ikke minst at det er mange bruksområder og ulike interesser som skal tas hensyn til ved en slik anskaffelse.

– Det kan vel være en god illustrasjon av kompleksiteten i prosjektet at kontrakten inneholder 1.143 spesifikke krav som skal være oppfylt, sier Furre.   

Du finner alt om de nye redningshelikopterne på Justisdepartementets nettsider HER