Enis interne rapport fra nestenulykken på Scarabeo 8 for to uker siden har vesentlige mangler, sier nesteleder og HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre, til Stavanger Aftenblad. I rapporten skriver Eni at slagsiden ikke kunne ha blitt mer enn 12 grader. Men hva hadde skjedd hvis strømmen hadde gått? De sier ingenting om hvis andre […]
Enis interne rapport fra nestenulykken på Scarabeo 8 for to uker siden har vesentlige mangler, sier nesteleder og HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre, til Stavanger Aftenblad.
I rapporten skriver Eni at slagsiden ikke kunne ha blitt mer enn 12 grader. Men hva hadde skjedd hvis strømmen hadde gått? De sier ingenting om hvis andre tanker og andre hendelser hadde skjedd samtidig, sier Furre til avisen.
Petroleumstilsynet (Ptil) fikk beskjed av Sjøfartsdirektoratet (Sdir) om en mangel på riggens ballastsystem to uker før hendelsen i Barentshavet. Mangelen gikk ut på at ventilene på riggens ballastsystem ikke lukker seg automatisk ved strømstans.
– Det er en usikkerhet rundt dette. De belyser ikke alle forholdene i rapporten, så jeg sitter igjen med en del spørsmål. Jeg håper at Ptil vil gi svar på noen av disse, selv om de har valgt ikke å gå inn på SUT-ordningen, sier Furre.
Les hele saken HER