HMS-ansvarlig og 2. nestleder i SAFE, Roy Erling Furre, berømmer Ptil for initativet tilsynet har tatt for å få til mer erfaringsutveksling mellom ulike aktører etter brønnkontrollhendelser. – Veldig bra, og veldig viktig, sier han. Les også: – Viktig søkelys på sikkerheten Petroleumstilsynet innkalte redere, boreentreprenører og boreserviceentreprenører til et felles møte onsdag i forrige […]
HMS-ansvarlig og 2. nestleder i SAFE, Roy Erling Furre, berømmer Ptil for initativet tilsynet har tatt for å få til mer erfaringsutveksling mellom ulike aktører etter brønnkontrollhendelser. – Veldig bra, og veldig viktig, sier han.
Les også: – Viktig søkelys på sikkerheten
Petroleumstilsynet innkalte redere, boreentreprenører og boreserviceentreprenører til et felles møte onsdag i forrige uke. Tema var entreprenørenes ansvar og rolle knyttet til risiko for brønnkontrollhendelser på norsk sokkel.
Målet med møtet var å diskutere roller og ansvarsområder der også entreprenørene kan bidra til å redusere risikoen for storulykker, med særlig tanke på brønnkontrollhendelser.
Til sammen deltok over 100 representanter fra ulike selskaper i møtet.
– Jeg er veldig glad for at Ptil tar et slikt initiativ, og adresserer et problem SAFE har vært opptatt av lenge. Storulykkespotensialet ved brønnkontrollhendelser er stort, det er nok å minne om Deepwater Horizon. Derfor er det avgjørende viktig at all erfaring i forbindelse med brønnkontroll blir delt i hele industrien, sier Furre.
Ptil har gjennomført en studie av sentrale menneskelige, tekniske og organisatoriske årsaksforhold og tiltak knyttet til brønnkontrollhendelser på norsk sokkel.
Hensikten med møtet var å gjennomgå funn fra studien og å diskutere utfordringer som i særlig grad er relevante for boreentreprenørene og brønnserviceselskapene, i grensesnittet mot operatørselskapene. Det var derfor viktig å samle sentrale fagpersoner, beslutningstakere og vernetjenesten for å utveksle erfaringer og etablere felles initiativ for å redusere antallet brønnkontrollhendelser på norsk sokkel, skriver Ptil på eget nettsted.
Brønnkontrollstudien oppsummerer fire sentrale utfordringer som bransjen står overfor når det gjelder å redusere antall brønnkontrollhendelser:
- Sterkere satsing på tekniske tiltak for tidligere deteksjon av brønnkontrollhendelser
- Økt satsing på planlegging, barrierestyring og mer tilpassede risikoanalyser
- Mer fokus på storulykkesrisiko – mer gransking av hendelser
- Behov for å skape rammebetingelser for god samhandling i operatør-leverandør-hierarkiet
En av utfordringene som ble diskutert var viktigheten av granskinger av brønnkontrollhendelser. Her ble det trukket fram at det er viktig at boreentreprenørene og brønnserviceselskapene blir involvert både i gransking og i utforming av forbedringstiltak.
Tilbakemeldinger fra entreprenørene viser også at det er behov for en felles arena hvor bore- og brønnserviceentreprenørene kan utveksle erfaringer.
Representanter fra Norges Rederiforbund tok imot utfordringen fra direktør i Ptil, Magne Ognedal, om å ta en aktiv rolle i å etablere en slik felles arena.
Ptil vil i løpet av 2013 følge opp at selskapene i større grad tar ansvar for å redusere antallet brønnkontrollhendelser på norsk sokkel, og vil vurdere å innkalle til et tilsvarende oppfølgingsmøte mot slutten av neste år.
Furre applauderer tiltaket, og mener operatørselskapene bør etablere en tilsvarende arena.
– Vi er – bokstavlig talt – i samme båt her. Derfor bør alle involverte, operatører, hele leverandørhierarkiet og fagforeninger stå sammen i dette arbeidet, understreker Furre.