Furre: – Veldig bra og viktig tiltak fra Petroleumstilsynet

Furre: – Veldig bra og viktig tiltak fra Petroleumstilsynet

HMS-ansvarlig og 2. nestleder i SAFE, Roy Erling Furre, berømmer Ptil for initativet tilsynet har tatt for å få til mer erfaringsutveksling mellom ulike aktører etter brønnkontrollhendelser. – Veldig bra, og veldig viktig, sier han. Les også: – Viktig søkelys på sikkerheten Petroleumstilsynet innkalte redere, boreentreprenører og boreserviceentreprenører til et felles møte onsdag i forrige […]

HMS-ansvarlig og 2. nestleder i SAFE, Roy Erling Furre, berømmer Ptil for initativet tilsynet har tatt for å få til mer erfaringsutveksling mellom ulike aktører etter brønnkontrollhendelser. – Veldig bra, og veldig viktig, sier han.

Les også: – Viktig søkelys på sikkerheten

Petroleumstilsynet innkalte redere, boreentreprenører og boreserviceentreprenører til et felles møte onsdag i forrige uke. Tema var entreprenørenes ansvar og rolle knyttet til risiko for brønnkontrollhendelser på norsk sokkel.

Målet med møtet var å diskutere roller og ansvarsområder der også entreprenørene kan bidra til å redusere risikoen for storulykker, med særlig tanke på brønnkontrollhendelser.

Til sammen deltok over 100 representanter fra ulike selskaper i møtet. width=

– Jeg er veldig glad for at Ptil tar et slikt initiativ, og adresserer et problem SAFE har vært opptatt av lenge. Storulykkespotensialet ved brønnkontrollhendelser er stort, det er nok å minne om Deepwater Horizon. Derfor er det avgjørende viktig at all erfaring i forbindelse med brønnkontroll blir delt i hele industrien, sier Furre.

Ptil har gjennomført en studie av sentrale menneskelige, tekniske og organisatoriske årsaksforhold og tiltak knyttet til brønnkontrollhendelser på norsk sokkel.

Hensikten med møtet var å gjennomgå funn fra studien og å diskutere utfordringer som i særlig grad er relevante for boreentreprenørene og brønnserviceselskapene, i grensesnittet mot operatørselskapene. Det var derfor viktig å samle sentrale fagpersoner, beslutningstakere og vernetjenesten for å utveksle erfaringer og etablere felles initiativ for å redusere antallet brønnkontrollhendelser på norsk sokkel, skriver Ptil på eget nettsted.

Brønnkontrollstudien oppsummerer fire sentrale utfordringer som bransjen står overfor når det gjelder å redusere antall brønnkontrollhendelser:

  • Sterkere satsing på tekniske tiltak for tidligere deteksjon av brønnkontrollhendelser
  • Økt satsing på planlegging, barrierestyring og mer tilpassede risikoanalyser
  • Mer fokus på storulykkesrisiko – mer gransking av hendelser
  • Behov for å skape rammebetingelser for god samhandling i operatør-leverandør-hierarkiet

En av utfordringene som ble diskutert var viktigheten av granskinger av brønnkontrollhendelser. Her ble det trukket fram at det er viktig at boreentreprenørene og brønnserviceselskapene blir involvert både i gransking og i utforming av forbedringstiltak.

Tilbakemeldinger fra entreprenørene viser også at det er behov for en felles arena hvor bore- og brønnserviceentreprenørene kan utveksle erfaringer.

Representanter fra Norges Rederiforbund tok imot utfordringen fra direktør i Ptil, Magne Ognedal, om å ta en aktiv rolle i å etablere en slik felles arena.

Ptil vil i løpet av 2013 følge opp at selskapene i større grad tar ansvar for å redusere antallet brønnkontrollhendelser på norsk sokkel, og vil vurdere å innkalle til et tilsvarende oppfølgingsmøte mot slutten av neste år.

Furre applauderer tiltaket, og mener operatørselskapene bør etablere en tilsvarende arena.

– Vi er – bokstavlig talt – i samme båt her. Derfor bør alle involverte, operatører, hele leverandørhierarkiet og fagforeninger stå sammen i dette arbeidet, understreker Furre.