– Retten til å organisere seg er helt grunnleggende i norsk arbeidsliv. Så lenge Wizz Air ikke tillater fagforeninger, kommer ingen av Seadrill ansatte eller tillitsvalgte til å fly med selskapet, sier Arild Jenssen, klubbleder i SAFE i Seadrill. SAFE oppfordrer alle medlemmer, bedrifter og passasjerer til å gjøre det samme.
– Retten til å organisere seg er helt grunnleggende i norsk arbeidsliv. Så lenge Wizz Air ikke tillater fagforeninger, kommer ingen av Seadrill ansatte eller tillitsvalgte til å fly med selskapet, sier Arild Jenssen, klubbleder SAFE i Seadrill. SAFE oppfordrer alle medlemmer, bedrifter og passasjerer til å gjøre det samme.
I både offentlige uttalelser og i praksis har ledelsen i Wizz Air vist at den aktivt motarbeider arbeidstakernes rett til å organisere seg. For fagbevegelsen bør det naturlige svaret være å motarbeide at forbrukerne skal ta i bruk deres flytjenester. Arild Jenssen er klubbleder i SAFE-klubben i Seadrill, han tok kontakt med selskapets reisebyrå ATPI og skrev dette i en e-post:
Vi som fagforenig i Seadrill vil at Seadrill ikke skal bruke et flyselskap (Wizz Air) som nekter de ansatte å forholde seg til arbeidstvistloven og tariffavtaler må ses i sammenheng med prinsippene om organisasjonsfrihet og rett til bruk av arbeidskamp. Det er et grunnleggende prinsipp i norsk rett at arbeidstakere har rett til å danne fagforeninger til ivaretakelse av deres interesser og til om nødvendig å bruke arbeidskamp for å øve press på motparten for å løse tvister om inngåelse eller revisjon av tariffavtaler. En tilsvarende rett til organisering og bruk av maktmidler for å løse arbeidstvister gjelder for arbeidsgivere. Det vil sette selskapet i et dårlig lys når de støtter opp om et selskap som nekter å forholde seg til Norsk lov. Vi vil at Seadrill skal gi beskjed til ATPI at Wizz Air ikke skal brukes dersom det finnes andre alternativer. Odfjell har allerede gjort dette.
Vi håper på en tilbakemelding så snart som mulig.
– Jeg ble veldig glad når jeg fikk vite at Wizz Air er svartelistet, det stod i denne mailen fra ledelsen:
«Discussed the issue with HR and ATPI has been contacted. Wizz Air has been put on the black list till further notice.»
YS skrev på sin hjemmeside at Hovedstyret har vedtatt å avstå fra å bruke Wizz Air etter uttalelsene til direktøren, József Váradi. Váradi sa at det er uaktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger ved etablering av innenriksruter i Norge.
– Uttalelsene viser en total mangel på forståelse og respekt for den norske arbeidslivsmodellen. Det siste norsk luftfart trenger akkurat nå, er en useriøs aktør. Derfor ønsker vi å sende et såpass sterkt signal. Vi oppfordrer også medlemmene våre og alle andre til å bruke flyselskaper med tariffavtale, sier YS-leder Erik Kollerud.
YS har lenge advart mot selskaper som Wizz Air.
Statsminister Erna Solberg og arbeids- og sosialminister Henrik Asheim har også gått hardt ut mot selskapet.
SAFE støtter YS Hovedstyret sitt vedtak, og minner alle klubber og medlemmer på at vi støtter flyselskap med tariffavtaler og ordnede arbeidsforhold. Oppfordrer alle bedrifter og passasjerer til å gjøre det samme.
Wizz Air er et ungarsk flyselskap gründet i 2003, og er nå et av Europas største og raskest voksende flyselskaper. Selskapet har over 4000 ansatte fra over 50 land. Hovedkontor er i Genève, Sveits. De har 900 ruter og 164 destinasjoner i 46 land. Fløy 40 millioner passasjerer i det finansielle året som endte 31. mars 2020. Startet flyvninger til Norge i 2006 og flyr allerede til 11 destinasjoner i Norge fra utlandet: Tromsø, Bodø, Trondheim, Molde, Ålesund, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Sandefjord Torp og Oslo Gardermoen. Markedsverdien på London-børsen er 40 milliarder kroner (Kilde: Dagens Næringsliv).