Helikoptertransporten: Sola-stans peker på langsiktige utfordringer

Helikoptertransporten: Sola-stans peker på langsiktige utfordringer

Helikopter Foto: Halvor Erikstein

Frustrasjonen blant medlemmene har økt etter at CHC i dag bekreftet en midlertidig stans i flygningene fra Sola, på grunn av interne problemer og manglende reservedeler.

Det som i dag ble en midlertidig stans, er egentlig et symptom på en større og sammensatt utfordring. For å unngå spekulasjoner rundt enkeltstående hendelser den siste uken, ønsker vi å forklare ut ifra våre kilder hva som ligger bak. 

Interne forhold og arbeidspress 

I bunn ligger det en pågående intern konflikt knyttet til arbeidsvilkår hos helikopteroperatørene, særlig hos teknikerne rundt arbeidstid og overtid. Det pågår nå forhandlinger, og situasjonen påvirker direkte den operative kapasiteten.  

I tillegg har vi fått en ny aktør på markedet – Lufttransport – som har rekruttert betydelig med både piloter og teknikere. Dette har ført til en ytterligere uttynning av ressursene hos CHC og Bristow, og har blitt en reell utfordring. 

Reservedeler og forsyningsproblemer 

Samtidig fortsetter utfordringene med leveranser av kritiske reservedeler til helikoptrene S-92. Selv om situasjonen har bedret seg noe, er det fortsatt et betydelige utfordringer på enkelte komponenter. Dette har også ført til vedlikeholdsetterslep som setter helikopter på bakken. Økt global uro har også skapt press i det internasjonale leverandørleddet. 

En sårbar helikopterstruktur 

– Vi må heller ikke glemme at hele helikopterstrukturen på norsk sokkel gradvis har blitt mer sårbar over tid, sier forbundssekretær Mats Thune, som har fulgt denne saken og utviklingen av utfordringene knyttet til helikoptertransport i energibransjen tett.

Kontraktene mellom operatørselskapene og helikopterselskapene har blitt strammere, med færre helikoptre i rotasjon, redusert kapasitet og høyere krav til effektivitet.  

Dette har skjedd parallelt med et økende kostnadspress, der både pris og tilgjengelighet har vært hardt presset i flere år. 

Ingen grunn til frykt  

Det er viktig å understreke at sikkerheten fortsatt er ivaretatt, bekrefter Pilotforbundet.