Utkastet til veiledning til helsekravforskrift stiller krav til arbeidstakerens helse som går langt ut over formålet med forskriften, skriver SAFE i et brev til Helsedirektoratet. Dette bygger i det vesentlige på at hjemmelen for forskriften, dens formål og det underliggende, nemlig det særskilte ved arbeid på en offshoreinstallasjon knyttet til sikkerhet og nødssituasjoner, og som […]
Utkastet til veiledning til helsekravforskrift stiller krav til arbeidstakerens helse som går langt ut over formålet med forskriften, skriver SAFE i et brev til Helsedirektoratet.
Dette bygger i det vesentlige på at hjemmelen for forskriften, dens formål og det underliggende, nemlig det særskilte ved arbeid på en offshoreinstallasjon knyttet til sikkerhet og nødssituasjoner, og som stiller krav til arbeidstakernes helsemessige situasjon.
Utkastet til veiledning stiller i svært mange tilfeller krav til arbeidstakerens helse som går langt ut over formålet med forskriften idet det stilles krav til, og bes vurdert hvordan arbeidstakeren kan utføre sitt arbeid, løsrevet fra sikkerhetsmessige vurderinger. I tillegg er det i flere tilfeller stilt krav til helsen som går generelt på den helsemessige situasjon også løsrevet fra den enkeltes arbeidsutførelse, heter det i brevet.
Da kravene i veilederen er i strid med forskriftens intensjon, vil dette også etter SAFEs syn være et brudd på arbeidsmiljølovens regler om medisinske undersøkelser og nødvendighetskriteriet som gjelder ved ansettelse.
Veilederen vil kunne ekskludere svært mange arbeidstakere som i dag innehar helseattest og sitt arbeid offshore, i tillegg til å ekskludere nye arbeidstakere, hvor bakgrunnen for ekskluderingen ikke er at de representerer en sikkerhetsmessig risiko men hvor de legitimerer arbeidsgivers ønske om en friskest mulig arbeidsstokk uten noen form for sykdom eller lyter.
SAFE kan ikke akseptere at hverken forskriften eller dens veileder gir hjemmel for og legitimerer en slik mulighet for arbeidsgiver til å få ekskludert arbeidstakere fra offshorearbeid, der muligheten til slik ekskludering ikke på noen som helst måte hadde vært mulig i virksomhet på land, – så lenge dette ikke er knyttet til de særskilte sikkerhetsaspekt ved offshorearbeid.
I den anledning vises til at det også er en rekke risikoarbeidsplasser på land og hvor man på langt nær ville kunne ekskludere arbeidstakere i det omfang som her synes ønskelig. Det vises eksempelvis til prosessanleggene på land. Dette forhold sier også noe om hva som skal tas hensyn til i vurderingen av helsen, nemlig det særskilte med sikkerheten offshore og da særlig mht. evakuering.