Med bakgrunn i møtet med Arbeidsdepartementet 3. november 2010 og fagforeningene i Statoil, Lederne og SAFE, ble departementet bedt om å utføre følgende tiltak: Les også: Et godt og konstruktivt møte med statsråden – Departementet nedsetter et hurtigarbeidene utvalg som skal analysere Ptil som en kontinuerlig og fleksibelt tilsynsmyndighet i dialog og samarbeid med operatør […]
Med bakgrunn i møtet med Arbeidsdepartementet 3. november 2010 og fagforeningene i Statoil, Lederne og SAFE, ble departementet bedt om å utføre følgende tiltak:
Les også: Et godt og konstruktivt møte med statsråden
– Departementet nedsetter et hurtigarbeidene utvalg som skal analysere Ptil som en kontinuerlig og fleksibelt tilsynsmyndighet i dialog og samarbeid med operatør og fagforeninger.
– Departementet må be Ptil utføre en konsekvensanalyse av verneombudstjenesten i Statoil, gammel/ny ordning og dens betydning for det totale HMS- arbeidet i Statoil.
– Departementet må instruere Statoil til å nullstille alt etterslep på alt sikkerhetskritisk utstyr og utarbeide tiltak på kort og langt sikt, for å forhindre etterslep i fremtiden. Dette må gjøres med reelt samarbeid med fagforeningene i selskapet.
– Departementet må sikre et lavest mulig risikonivå i alle driftsfaser på Statoil sine innretninger, for å få dette til er blant annet en reel arbeidstakermedvirkning i beslutningsprosessene avgjørende. Dette må sikres gjennom pålegg.
– Petoro må få kompetanse til å ivareta SDØE sine interesser også i et HMS-perspektiv opp mot drift og vedlikehold, samt betydningen av dette opp mot de økonomiske konsekvensene for bedrift og samfunn.