Høringssvar om HMS-regelverk og NORSOK-standarder

SAFE vektlegger flerbruksfartøy, integrerte operasjoner og arbeidstakermedvirkning i høringssvaret til AD’s rapport om tilsynsstrategi og HMS-regelverk. I et annet høringssvar går SAFE imot innføring av betaling for NORSOK-standarder. I høringssvaret skriver Furre blant annet: I en annen høringsuttalelse går SAFE sterkt imot at det blir innført betaling for NORSOK-standarder. – NORSOK- standardene, som siden midten […]

I høringssvaret skriver Furre blant annet:  width=

ROV/Flerbruksfartøy:
Norsk petroleumsvirksomhet baserer seg nå i økende grad på subseabrønner. Vi ser bruk av flerbruksfartøy ved installering av utstyr, brønnoperasjoner, vedlikehold osv. Prosjektpersonellet som utfører oppgavene er ikke regnet som maritimt personell, og er unntatt av SDir og flaggstatenes regelverk som bare ivaretar de maritime sikkerhetsforholdene, og ikke de petroleumsrelaterte. SAFE ønsker derfor at departementet griper fatt i disse utfordringene og kartlegger omfanget av problemet, i dialog med partene i industrien.

Integrerte operasjoner:
Det er med stor bekymring vi ser BP har fått lov til å fjernstyre fra land. Fjernstyring av bemannede innretninger er en sikkerhetstrussel vi ikke aksepterer. Arbeidstilsynet på land vil ivareta lys, regulerbare bord osv. i kontrollrommene men vil ikke ivareta de petroleumsrelaterte HMS utfordringene. Kontrollromspersonell som befinner seg om bord på installasjonen vil ha en helt annen reell forståelse av de faktiske forhold enn personell som er plassert et annet sted.

Trepartssamarbeid:
De fleste trepartsarenaene er velfungerende. SAFE ser allikevel tegn til at ikke alle er like velfungerende. Siste tids forslag fra industrien om å kutte ned på den grunnleggende sikkerhetsopplæringen viser at arbeidstakerne alene ikke klarer å påvirke beslutninger industrien ta i sine styrende organer. Her er det kun krav fra myndighetene som kan utgjøre en forskjell. Lokalt i bedriftene ser vi at nye ledelsesmodeller, hard HR ledelse, BBS, medfører at den valgte vernetjeneste og de tillitsvalgte ikke klarer å påvirke beslutningsprosesser i det omfang som er forventet av AML og petroleumsregelverket.

Høringssvaret kan du laste ned HER

Nei til betaling i NORSOK: width=

– NORSOK- standardene, som siden midten av 90-tallet er utviklet gjennom dugnadsarbeid i oljeindustrien og som har vært fritt tilgjengelig på nettet, foreslår nå Standard Norge at må kjøpes på lik linje med andre standarder som benyttes i petroleumsvirksomheten. Begrunnelsen for dette er at standardiseringsarbeidet trenger penger. Det er riktig nok gitt en åpning for at tillitsvalgte kan laste ned standardene gratis, men i et slikt arrangement ligger det store begrensinger, sier organisasjonssekretær Halvor Erikstein.

Han mener det med betaling ikke vil være mulig å videresende dem elektronisk og kopiering vil i realiteten være forbudt. Erikstein var enenste styrerepresentant som gikk i mot at styret skulle undersøke mulighet for innføring av betaling

– Petroleumstilsynets regelverk er funksjonelt og fri tilgang på standardene er en forutsetning for at regelverket kan fungere, understreker Erikstein. SAFE hadde også saken oppe på sitt landsmøte i npovember og vedtok følgende resolusjon: «SAFE landsmøte tar sterk avstand fra at det innføres betalingstjenster for NORSOK- standardene».

Høringssvaret kan du laste ned HER