Dersom plattformen har flere folk om bord enn det den er designet for, må disse folkene dele lugar og bytte på å sove i samme seng.
Dersom plattformen har flere folk om bord enn det den er designet for, må disse folkene dele lugar og bytte på å sove i samme seng.
Det er helt uaktuelt, sier leder i SAFE sokkel i Statoil, Tor Egil Løvli, som svar på Statoils ønske om å få flere folk om bord. Verken Petroleumstilsynet eller fagforeningene i Statoil ser noen grunn til å fravike regelverket for å putte to mennesker inn på en 6,5 kvadratmeter stor enkeltlugar.
22. februar i år ga Petroleumstilsynet, Ptil, delvis avslag på Statoils søknad om bruk av lugardeling over døgnet i forbindelse med revisjonsstans på Statfjord B og Brage. Vedtaket innebar unntak fra regelverket for Statfjord B, ettersom Arbeidsdepartementet gjorde unntak for Statfjord A i juli 2011. Ptil skriver i sin redegjørelse at de samme forhold som gjør seg gjeldende for Statfjord A, også gjelder for Statfjord B. For Brage derimot, er situasjonen en annen. Brage er designet for 122 personer. Disse har enkeltlugarer på 6,5 kvadratmeter. Ved å innkvartere ytterligere 18 personer som Statoil søker om i forbindelse med en 14 dager lang revisjonsstans i juni, vil den totale bemanningen bli på 140.
NORSOK regulerer standarden
NORSOK C-001 inneholder gjeldende bransjestandard. Lugarstørrelsen er uttrykkelig slått fast i standarden. Minimumsareal for enmannslugar er seks kvadratmeter, mens en dobbeltlugar krever 12 kvadratmeter.
Statoil skriver i sitt svar at lugardeling ikke er i strid med standarden siden lugaren benyttes av en person om gangen, sier Tor Egil Løvli.
– Departementet derimot, viser til aktivitetsforskriften § 31som beskriver tilrettelegging av arbeidet. I forskriftens tredje ledd framgår det at arbeidet skal planlegges slik at arbeidstakerne er sikret nødvendig hvile og restitusjon.
«kravet om nødvendig restitusjon og hvile som nevnt i tredje ledd, innebærer blant annet at alt personell får sove uforstyrret og normalt alene, jf. Også § 17».
– Departementet konkluderer med at så lenge uttalelsen ikke differensierer mellom enkelt- og dobbeltlugarer, betyr det at også ved bruk av dobbeltlugarer skal arbeiderne normalt få sove alene.
Ulempene ved lugardeling
En av de praktiske konsekvensene ved at to personer deler på lugar og seng, er at man vekselvis er «utestengt» fra lugaren i 12 timer. Man deler døgnet i to, og personene disponerer lugaren i hver sin halvdel av døgnet.
– Det betyr at man ikke har mulighet til å bruke pausen til en hvil, og eventuelle ærender inn på lugaren i forbindelse med pauser vil forstyrre eller vekke den som sover. Seng og madrass vil være i kontinuerlig bruk, og det er heller ikke skapplass til to personer med de hygieniske utfordringer det vil medføre. Forpleiningen vil også kunne oppleve tidspress for å få rengjort lugarene ved «bytte».
Utsatte grupper
Ansatte i leverandørindustrien har ofte de hardeste og mest slitsomme jobbene og er mest utsatt for helsefarlig arbeid. De har utfordrende skiftplaner og reiser rundt på forskjellige felt og installasjoner som også medfører hyppige og slitsomme transporter.
– Vi må ta hensyn til våre kollegaer hos leverandørene når vi skal vurdere unntak fra regelverket. Vi, altså fagforeningene i Statoil, mener det må ligge flere forutsetninger til grunn for slike avvik. Et av dem er at det må være likeverdighet i fordelingen av belastningen. Et annet er at lugardeling må baseres på frivillighet.
Er det basert på frivillighet i dag?
– Det er det neppe. Personellet i vedlikeholdsselskapene får melding om lugardeling før de skal reise ut. Sier de nei til dette, mister de sannsynligvis turen.
Snakker med to tunger
6. mars sto Helge Lund på talerstolen på CERA Week i Houston. Til en fullsatt sal med konkurrenter og samarbeidspartnere sa han følgende: «Jeg mener at det ligger en betydelig oppside i å jobbe for at vi får et godt regelverk i stedet for å bli oppfattet som industrien som kjemper mot regelverket.» «Industrien må overgå forventningene, snarere enn å bli oppfattet som om vi motarbeider nye reguleringer.»
– Disse uttalelsene står i sterk kontrast til Statoils praksis i forhold til blant annet lugardelingssaken. Helge Lund sier en ting, og gjør noe helt annet. Statoil kjemper mot regelverket vårt, og vi lurer på hva som ligger bak. Vet ikke Helge Lund dette, eller sier han det som passer i øyeblikket og i forhold til hvilket publikum han har foran seg? Hvis han ikke vet, er tydeligvis linken mellom toppledelsen og de som utfører arbeidet borte. Hvis han uttaler seg med fullt overlegg, er det mildt sagt svært betenkelig, sier Tor Egil Løvli.