Livbåtprosjektet basert på upålitelige beregninger

Livbåtprosjektet basert på upålitelige beregninger

Roy Erling Furre, 2. nestleder i SAFE er både skuffet og overrasket over at OLFs livbåtprosjekt har basert seg på datasimuleringer som har så grove feil at de ikke er pålitelige. – Dette må bety at terskelen for nedstegning av installasjoner må senkes, sier Furre som er frustrrert over hvor treg framdriften i livbåtprosjektet har […]

Roy Erling Furre, 2. nestleder i SAFE er både skuffet og overrasket over at OLFs livbåtprosjekt har basert seg på datasimuleringer som har så grove feil at de ikke er pålitelige.

– Dette må bety at terskelen for nedstegning av installasjoner må senkes, sier Furre som er frustrrert over hvor treg framdriften i livbåtprosjektet har vært, siden svakhetene ved dagens fritt fall-livbåter kom for dagen på Veslefrikk i 2005. width=

 – I ytterste konsekvens må SAFE, etter min mening, vurdere å kreve installasjoner evakuert og produksjonen nedstengt, så lenge evakueringsmidlene har dagens svakheter, sier han

 På møtet i OLFs livbåtnettverk tirsdag ble det fremlagt resultater fra prosjektet om fremdrift av fritt fall-livbåter og verifikasjon av beregningene som er gjort i prosjektet.

 Rapporten fra OLFs verifikasjonsteam viser klart at Marinteks datasimuleringer er så unøyaktige og beheftet med så grove feil at de ikke er egnet til sitt formål.

Formålet med datasimuleringene av livbåtens fremdriftsegenskaper er å beregne/lage konturplott som skal dokumentere livbåtens sjøegenskaper udet definerte værforhold.

 – Det viser seg at Marinteks arbeid har bygd på feil datagrunnlag. Livbåtsimulatoren «Vsim» kan ikke dokumentere at livbåtene kommer seg bort fra plattformen, slik prosjektet forutsatte. SAFE har derfor krevd at vi må ta tre steg tilbake og gjennomgå alle de operasjonelle begrensingene på nytt, da disse bygger på feil forutsetninger. Dette må starte umiddelbart, sier Furre

 Safe konstaterer også at rapporten inneholder en rekke anbefalinger som er tidskritiske.

 -Vi har derfor bedt bransjen ta vare på kompetansen i verifikasjonsteamet og i livbåtprosjektet, slik at de kan fortsette sitt arbeid uten at erfaring forvitrer eller forsvinner. Dette kan medføre ytterligere tap av tid og arbeid, dersom man må begynne på nytt, understreker Furre. 

– SAFE ser frem til at også Ptil snart vil fremme nye krav til bransjen med bakgrunn i den nye kunnskapen om alvorlig feil i Marinteks simulator. Det er viktig at fremdriftsprosjektet startes på nytt, slik at vi lettere ser i hvilken rekkefølge installasjonene skal bytte ut de gamle livbåtene med nye, framholder Furre.