Livet på havet: En krevende hverdag 

Livet på havet: En krevende hverdag 

Tor-Arne Jakobsen Foto: privat

Hvordan er det egentlig å jobbe på forsyningsbåt på norsk sokkel? Våre medlemmer på båt lever en hverdag som krever utholdenhet, tilpasning og styrke, både fysisk og mentalt.

På en typisk PSV (plattform supply vessel) jobber man fire uker på, fire uker av. Om bord deles mannskapet inn i vakter, ofte seks timer på og seks timer av, døgnet rundt. Det betyr lange arbeidsdager, ofte i røffe værforhold, og med søvn som sjelden blir dyp eller langvarig. Uten disse båtene stopper olje- og gassproduksjonen opp. 

– Å sove på en PSV i dårlig vær kan sammenlignes med å ta berg-og-dalbane på Tusenfryd midt på natten, forteller Tor-Arne Jakobsen fra SAFE i Tidewater. 

Jakobsen forteller at under seilasen er hovedoppgaven trygg navigasjon, men parallelt pågår det en rekke andre kritiske oppgaver, ofte uten pause.

– Vi har folk som har forstuet ankler og brukket armer på grunn av urolig sjø. Og mange ganger har vi seilt i uker uten en eneste natt til kai, sier han.

De siste ti årene har hverdagen blitt enda mer krevende. Mange melder om at klassing, kvalitetssystemer og oppfølging til rederi legger press på bemanningen, uten at bemanningen øker.

– Når vi planlegger lasting, skal vi gjennom en hel rekke sjekklister, kontrollere tankene, segregering av farlig gods, stabilitet, værforhold og alt skal dokumenteres i interne og eksterne systemer. Samtidig ringer telefonen, vi får e-poster, og nytt personell skal læres opp. Det er intenst, sier Jakobsen. 

Men den kanskje største helsemessige utfordringen er søvnmangel. 

– Det er galskap med tanke på levealder og sykdomsrisiko. Dette er ikke en belastning som ville blitt akseptert på land. På et fartøy er søvnen ofte oppstykket og av dårlig kvalitet, spesielt i dårlig vær. Og når været roer seg, må mann bruke tiden til oppgaver som har hopet seg opp, i stedet for å hente seg inn med sårt tiltrengt hvile, påpeker Jakobsen. 

I tillegg kommer risikoen knyttet til gasser og kjemikalier.
– Mitt inntrykk er at både rederi, forbund og mannskap har altfor lite kunnskap og kontroll på dette, poengterer han. 

Mats Thune, forbundssekretær i SAFE, vil at bransjen skal fokusere mer på sjøfolkets hverdag og forbedre arbeidsvilkår, som blant annet inkluderer turnusordning.

– Våre folk på sjøen står i en av de mest krevende arbeidshverdagene i bransjen, og det er helt avgjørende at vi retter et sterkere søkelys mot søvn, helse og bemanning fremover, understrekker Thune. 

Se en kort video fra havet, filmet av Jakobsen.

Les mer om følgende emner: