Møtte Næringsdepartementet om Ironman på Tjeldbergodden

Møtte Næringsdepartementet om Ironman på Tjeldbergodden

En kvinne- og mannsterk SAFE-delegasjon var tirsdag i møte med Næringsdepartementet for å understreke viktigheten av å realisere planene om et jernverk på Tjeldbergodden. – Et godt og positivt møte, konkluderer Hilde-Marit Rysst.

En kvinne- og mannsterk SAFE-delegasjon var tirsdag i møte med Næringsdepartementet for å understreke viktigheten av å realisere planene om et jernverk på Tjeldbergodden. – Et godt og positivt møte, konkluderer Hilde-Marit Rysst.

 width=

Det er det svenske gruveselskapet LKAB og verdens største produsent av metallpulver, Höganäs, som sammen utreder mulighetene for å etablere jernverk på Tjeldbergodden. Planen er å sende jernmalmpellets fra LKAB i Kiruna med jernbane til Narvik. Derfra skal malmen fraktes med skip til Tjeldbergodden. Der skal man bruke naturgass fra Heidrun til å lage jernet, som vil bli fraktet videre med båt til stålindustrien i Nord-Europa. Prosjektet har fått navnet Ironman, og målet er å produsere 1,6 millioner tonn  jern per år

De svenske selskapene ønsket opprinnelig Statoil med som partner i prosjektet, men Statoil har takket nei til direkte deltakelse. Nå jaktes det derfor på en norsk investorgruppe, og på infrastrukturinvesteringer gjennom norsk næringslivspolitikk for å få realisert prosjektet som vil gi 100 nye arbeidsplasser i drift.

 – For SAFE er det viktig å presse på for at gass i større grad blir brukt til industriutvikling i Norge. Ironman-prosjektet er så godt at det absolutt bør bli realisert. Derfor ønsket vi å ta dette opp med Næringsdepartementet som styrer virkemiddelbruken på dette området, sier Rysst.

Statssekretær Halvard Ingebrigtsen sier at regjeringen deler SAFEs oppfatning om at dette er et prosjekt som bør ha livets rett og framtiden foran seg. Departementet har lenge hatt tett dialog med SIVA (Selskapet for Industrivekst) som er i samtaler med LKAB og Höganäs om prosjektet.

 – Jeg er glad for det brede og sterke engasjementet som vises i denne saken. Prosjektet trenger imidlertid en norsk investor, men jeg kan forsikre at SIVA arbeider tett og godt med svenskene rundt dette. Regjeringen deler nemlig SAFEs ønske om å bruke gassressursene våre også på industrietableringer hjemme, sier Ingebrigtsen.

Hilde-Marit Rysst er oppløftet av signalene departementet ga i møtet:

 – Det var viktig for SAFE å få vårt budskap direkte til politisk ledelse i departementet, og det synes jeg delegasjonen klarte. Det selvsagt ennå et stykke vei å gå her, men regjeringen har aktivert de virkemidlene den har, og Ingebrigtsen delte alle våre oppfatninger, både når det gjaldt miljøaspektet ved prosjektet og nødvendigheten av å ta ut synergieffekter av eksisterende infrastruktur på Tjeldebergodden. Alt i alt et godt og positivt møte,konkluderer. Rysst.

Delegasjonen til Næringsdepartementet bestod av Hilde-Marit Rysst, Bjørn Asle Teige og Rune Rydningen fra YS i Statoil, Even Dromnes og Elisabet Løvaas fra Tjeldbergodden og Levard Olsen-Hagen fra SAFE.