Ptil er bekymret over økende antall alvorlige hendelser i petroleumsvirksomheten og ber selskapene prioritere arbeidet med sikkerhet. – Summen av det vi ser nå, av sterke og svake signal, gjør oss urolige, sier Ptil-direktør Anne Myhrvold i et nyhetsoppslag på ptil.no
Ptil er bekymret over et økende antall alvorlige hendelser i petroleumsvirksomheten og ber selskapene prioritere arbeidet med sikkerhet. – Summen av det vi ser nå, av sterke og svake signal, gjør oss urolige, sier Ptil-direktør Anne Myhrvold i et nyhetsoppslag på ptil.no
Ptil-direktøren er svært tydelig i sin melding til selskapene. Etter at Ptil har fått inn over 50 alvorlige hendelser fra utgangen av september, har varselklokkene begynt å ringe. Tallene forteller nemlig at dette er dobbelt så mange som i fjor, og fire ganger så mange som i 2018.
Utviklingen går feil vei
De rapporterte hendelsene er foreløpig ikke kvalitetssikret med tanke på alvorlighetsgrad. Likevel mener Anne Myhrvold et det må ropes et varsku nå, før resultatene fra Risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP) legges ut i april 2021.
Møter med selskapene
Ptil planlegger møter med i ledelsen i alle de store operatørselskapene om sikkerhetsutfordringene i virksomheten.
Selskapene vil få klar beskjed om at sikkerhetsarbeidet må prioriteres for å unngå ulykker og alvorlige hendelser i petroleumsvirksomheten.
– Det er operatørselskapene som har ansvar for sikkerheten ute på plattformene og anleggene de driver. Det er de som eier risikoen. – Vi godtar ikke en utvikling med stadig flere alvorlige hendelser, sier Myhrvold til ptil.no
Korona og vedlikehold
Foreløpige funn kan tyde på at koronapandemien har hatt betydning for selskapenes sikkerhetsarbeid i negativ retning.
Det er i så fall uakseptabelt sier Myhrvold. I denne sammenhengen dukker også utsatt vedlikeholdsarbeid opp.
Endringer i planlagt og påkrevd vedlikehold har konsekvenser for sikkerheten. At koronapandemien er årsak til dette, er det alvorlig.
Ptil-direktøren minner selskapene om å tenke langsiktig.
– Vi ser at pandemien har ført til utsatt vedlikehold og endringer i revisjonsstanser. Selskapene understreker overfor oss at de fortsatt gjør nødvendig vedlikehold på sikkerhetskritisk utstyr, men vi ser at etterslepet på annet nødvendig vedlikehold øker i næringen.
– Nå må selskapene være på vakt, og unngå at manglende vedlikehold over tid utvikler seg til å bli en sikkerhetsrisiko, sier Myhrvold til ptil.no
Sikkerhetsforum
I Sikkerhetsforum 14. oktober ble den negative utviklingen med antall granskninger og hendelser et stort tema, forteller forbundssekretær Stig-Rune Refvik. De fikk en god og grundig orientering og det ble en tilsvarende god debatt.
– Ptil, ved direktør Anne Myhrvold, høstet positiv tilbakemelding fra SAFE og andre arbeidstakerorganisasjoner for å ha vært så tydelige i denne saken, Vi håper det kan bidra til at alle får seg en støkk, og setter sikkerhet i høysetet igjen, sier Stig-Rune Refvik.
SAFE er positive til at Ptil gir klar beskjed, sier forbundsleder i SAFE, Hilde-Marit Rysst.
– Ptil minner operatørene på deres ansvar, og når tallene nå peker feil vei, må det tas tak.
SAFE er krystallklar på at kutt i vedlikehold, lav bemanning eller bruk av vikarer/innleide aldri skal kunne gå på bekostning av HMS. Dette skal bedriftene ha full kontroll på.
– Det vil være for sent å skylde på rutiner og endrede vedlikeholdsintervaller når en alvorlig hendelse er et faktum. Vår bransje har ikke noe å gå på, slår Hilde-Marit Rysst fast.
Granskinger i 2020:
- Equinor/Floatel International – Floatel Endurance – utilsiktet frakobling av gangbro
- Wintershall/Seadrill – West Mira – utilsiktet frakobling av nedre stigerørspakke
- Equinor – Oseberg B – løftehendelse med personskade
- Equinor – Mongstad – damplekkasje og personskade
- Gassco – Kårstø – lysbue og personskade
- Equinor – Statfjord B – lysbue og personskade
- ExxonMobil – Slagentangen – naftalekkasje
- Equinor – Johan Castberg-prosjektet
- Valaris – Rowan Stavanger – utblåsningsventil, del som løsnet
- Equinor – Hammerfest LNG – brann i turbin
- Neptune/Odfjell – Gjøa – brønnkontrollhendelse