– Vi er klar for konstruktive forhandlinger, og våre krav i denne tariffrevisjonen tar også hensyn til at riggbransjen akkurat nå er inne i en tøff periode. Men SAFE føler et sterkt ansvar for å ivareta det rammeverket som tariffavtalen er, og som danner grunnlaget for at bransjen beholder og tiltrekker seg høykompetente arbeidstakere, sier […]
– Vi er klar for konstruktive forhandlinger, og våre krav i denne tariffrevisjonen tar også hensyn til at riggbransjen akkurat nå er inne i en tøff periode. Men SAFE føler et sterkt ansvar for å ivareta det rammeverket som tariffavtalen er, og som danner grunnlaget for at bransjen beholder og tiltrekker seg høykompetente arbeidstakere, sier SAFE-leder Hilde-Marit Rysst ved oppstart av årets forhandlinger med Norges Rederiforbund.
NR-deleagsjonen åpnet forhandlingene med å tegne et dystert øyeblikksbilde for riggrederiene, og framhevet behov for mer fleksibilitet og kostnadsfokus.
– Vi er klar over at nåsituasjonen framstår som ganske krevende, men dette er altså et øyeblikksbilde som ikke er hugget i stein, og vi skal nå gjennom et hovedoppgjør og skal se to år fram i tid, sier Rysst.
I sitt innlegg ved overleveringen av SAFEs krav understreket hun at mellomoppgjøret i fjor representerte en reallønnsnedgang, og at det er helt uaktuelt i dette oppgjøret.
– Vi har moderate, ansvarlige krav i dette oppgjøret. Men vi skal altså ha et resultat som gjør at våre medlemmer sitter igjen med noe, slik resten av samfunnet har fått. Vi ønsker en løsning, er innstilt å bidra konstruktivt, og er klare for å bruke den tiden som trengs for å finne en omforent løsning, understreker SAFE-lederen.
Det er i utgangspunktet satt av to dager til forhandlingene, mandag og tirsdag. Men med onsdag som en ekstra dag dersom det viser seg at det er behov for det.