
24. juni var SAFE invitert til å få en omvisning på SOV-fartøyet Austri Enabler. Det ligger for tiden i Mekjarvik, klar for å dra ut på en prøvetur for Vår Energi, til Jotun og deres Balder Future-prosjektet.
SOV-fartøyet skal muligens benyttes i prosjektets avsluttende fase, og søknaden om bruk ble opprinnelig avslått av Havindustritilsynet. Senere ble denne avgjørelsen satt til side av Energidepartementet, etter at Vår Energi anket vedtaket. Les mer om saken her:
Havtil avslo “walk-to-work” søknad, men ble overstyrt av departementet.
Bakgrunnen for behovet for denne SOV-en er at flotellet som har vært brukt til nå, skal på et annet oppdrag i slutten av juni.

– Tilgangen på floteller er meget begrenset, og for SAFE er det viktig at man sørger for tilstrekkelig kapasitet i alle deler av næringskjeden. Vi anser flotell som en robust og velprøvd løsning, og SOV som en langt mindre robust løsning. Det var også utgangspunktet for Havtil sitt opprinnelige avslag, forklarer forbundssekretær Idar Martin Herland.
Det er kun operatørselskapene som kan sørge for tilstrekkelig kapasitet i leverandørkjedene. Enten det gjelder verftskapasitet, tilgang på floteller, helikopter eller andre fartøy. De må sørge for levelige rammer, kontinuitet og forutsigbarhet for leverandørselskapene.
– Her har Offshore Norge en viktig rolle, med å koordinere på tvers av næringen. For oss er det viktig å opprettholde nasjonal kompetanse og tilstrekkelig kapasitet. Det sikrer også nasjonal kontroll med næringen, sier Herland.
Ved bruk av SOV, har SAFE fire klare krav:
- De valgte løsningene må være sikre, tilstrekkelig utprøvd og tilstrekkelig robuste.
- Det må etableres tydelig og godt regelverk.
- De tariffmessige spørsmålene må avklares, og nødvendige avtaler må på plass.
- Det må sikres reell arbeidstakermedvirkning i de tre foregående punktene.
Les mer om det her: Bruk av service operation vessel (SOV) fartøy på norsk sokkel
– Når det er sagt, tar vi departementets avgjørelse til etterretning, og vi ser det som positivt at Jotun og Balder Future-prosjektet nå er inne i en sluttfase, snart klar for produksjon. Men vi skulle gjerne sett at man hadde muligheten til å gjennomføre prosjektet med den mest robuste løsningen, altså flotell. Vi forutsetter at Vår Energi ivaretar sikkerheten for alle involverte på en god måte, også med den valgte løsning, sier Herland.
Nylig var det en hendelse på Oseberg H, der SOV fartøyet Island Clipper ble hengende fast i innretningen. Les mer om det her: Havtil gransker hendelse med tap av gangbro på Oseberg H. Det var også en alvorlig hendelse på dansk sektor, med et norsk SOV fartøy. Se ellers: Alvorlig arbeidsulykke på Ålesund skip.
– Disse hendelsene viser at det er mye som kan gå galt, og SOV fører med seg nye risikofaktorer, påpeker HMS-sekretær Irene Dahle.
Det var mange gode løsninger og fasiliteter om bord på skipet Austri Enabler.

– Både i forbindelse med arbeidet som skal utføres og forpleining, men også når det gjelder fasiliteter for rekreasjon og fritid om bord. Dette er et meget avansert og moderne skip. Vi likte det vi så, fortsetter hun.
– Det vi stusset over, var løsningen for styring av gangbro og kran. Her har man valgt en løsning der operatøren kun har skjermbasert oversikt, uten direkte visuell kontroll over gangbroen, sier Herland.
Mange kranoperatører vil nok ha innsigelser på en slik løsning.
– I denne sammenhengen er det bra at man legger opp til at det også skal være en gangbroperatør ute på gangbroen, under operasjon. Det hjelper, mener Herland.
Frem til nå, har SAFE vært introdusert for to ulike løsninger for tilkobling av gangbroen. Cone-løsning, der man «henger fast» og en bumper-løsning, der gangbroen presses mot landingsplattformen.
– På dette fartøyet ble vi introdusert for en tredje løsning, der gangbroen legges ned på en landingsplattform, og hviler på denne, men uten at den festes på noen måte. Kanskje dette er en bedre løsning enn bumper, men en cone-løsning er kanskje det brukerne opplever som den tryggeste løsningen, sier Herland.
Uansett, selve gangbroløsningen virket også svært robust og godt tilrettelagt for bruk. Ikke minst med tanke på frakt av materiell.