Rammes av økende problemer i helikoptertransporten 

Rammes av økende problemer i helikoptertransporten 

|||||Stig-Rune Refvik sammen med ledelsen i Air Contact Group Foto: Rebecca Bjerga|Inger-Hilde Tobiassen Foto: Rebecca Bjerga

– Det er ingen grunn til å frykte for sikkerheten når du setter deg om bord i et S-92-helikopter, slår forbundsleder Carl Rego i Pilotforbundet fast.  

Sikkerheten er heldigvis fortsatt godt ivaretatt. Men det som nå skaper store utfordringer og irritasjon for mange offshorearbeidere, er en markant økning i kanselleringer og forsinkelser. 

– Jeg fikk melding i går om at det står et helikopter på Snorre A grunnet indikasjoner på partikler i motoren. SAFE har i dag fått bekreftet at helikopteroperatøren Bristow Norway har en ny motor på vei og at den skal byttes ut på stedet, sier forbundssekretær i SAFE Mats Thune.  

 

Pilotforbundet bekrefter hendelsen og forklarer at det er snakk om partikler på størrelse med sandkorn i oljen, noe som kan forekomme men som ikke nødvendigvis er dramatisk, sett med pilotens øyne. 

– Vi forstår frustrasjonen, men stoppet på Snorre A er et godt eksempel på at sikkerheten alltid prioriteres. Dessverre vil SAFE sine medlemmer nok en stund fremover måtte leve med konsekvensene av vedvarende delemangel som vil kunne føre til forsinkelser, sier Rego. 

De siste månedene har tre S-92-maskiner blitt satt på bakken grunnet feil.  

– Det er først nå vi virkelig ser de praktiske konsekvensene av noe vi har advart om lenge: Mangelen på reservedeler og det faktum at vi kun har én helikopterprodusent å forholde oss til, sier Thune. 

Les vår tidligere sak om dette her: Er bekymret for mangel på deler til S-92-helikoptre 

Tidligere ville helikoptre som ble satt på bakken raskt blitt erstattet av andre maskiner, men mange av disse er nå ute av drift og brukt som delehelikoptre. 

Dette har ført til et presset system med lavere fleksibilitet og økt risiko for forsinkelser. 

– Og det skjer dessverre i en tid hvor logistikken offshore allerede er krevende, både for de som reiser, for familielivet og for nødvendig hvile, påpeker Thune.  

Når helikoptertransporten svikter, påvirker det ikke bare reisen til og fra jobb, det preger hele arbeidshverdagen, både fysisk og mentalt. 

– Når folk sitter fast på heliport eller offshore uten å vite når de kommer seg hjem eller ut til jobb, og årsaken er mangel på deler og kapasitet, da må noen ta ansvar for helheten, sier Thune. 

Våre medlemmer og deres familier er vant med forsinkelser når været slår til. Men når kanselleringene skjer gang på gang på grunn av mangel på operative helikoptre, er det et tegn på noe langt mer langvarig. 

– Helikopterselskapene er satt under press over lang tid, med tanke på leveranser på kontraktene. I tillegg lever vi i en usikker verden, og lille Norge er nok ikke høyest på prioriteringslista. Det har vært en langvarig svikt i kapasitetsplanleggingen og ansvaret må nå løftes til operatørene, påpeker forbundsleder Raymond Midtgård.