Reisebrev fra Johan Sverdrup

Reisebrev fra Johan Sverdrup

Forbundsleder Hilde-Marit Rysst på Johan Sverdrup|||MudCube er i bruk på Johan Sverdup|God forpleining! Siden det fortsatt er mye folk på LQ på Johan Sverdrup

«Da er du velkommen til Johan Sverdrup 2. oktober»
Så flott! Jeg skal ut å ta Norges nye stolthet i eget øyesyn! Hva venter meg der ute? Det er elefantfunnet få trodde på, tegnet og bygd på fantastiske sju år. Det er feltet som skal produsere for cirka 1,5 milliarder kroner i uka, og levetid er foreløpig 50 år!

«Da er du velkommen til Johan Sverdrup 2. oktober»
Så flott! Jeg skal ut å ta Norges nye stolthet i eget øyesyn! Hva venter meg der ute? Det er elefantfunnet få trodde på, tegnet og bygd på fantastiske sju år. Det er feltet som skal produsere for cirka 1,5 milliarder kroner i uka, og levetid er foreløpig 50 år!

Tekst og foto: Forbundsleder i SAFE, Hilde-Marit Rysst.

Johan Sverdrup kom i drift 05.10.2019 nøyaktig klokka 16:53

Det er fire forskjellige installasjoner med «jektellet» (jack-up flotell) Haven i tillegg. Allerede i 2022 skal enda en installasjon på plass i rekka som utgjør Johan Sverdrup. Da vil feltets fysiske installasjoner strekke seg over en kilometer.

God arbeidstaker- og brukermedvirkning

Feltet er tegnet og bygd med god arbeidstaker- og brukermedvirkning, og det bærer det endelige resultatet også preg av. Her er det mange arbeidsmiljøfaktorer som er ivaretatt, smarte løsninger som vil gi mindre slitasje på arbeiderne. Det er heiser og transportveier for både traller og truck. I tillegg er det mange sparkesykler for de som jevnlig må forflytte seg mellom installasjonene. Her ute er det ikke vanskelig å få skrittkvoten til å gå opp, derimot er det vanskelig å få det bevist, siden oppladbare enheter generelt ikke er lov ute i felt.

Mitt opphold på Johan Sverdrup varte ikke lenger enn et døgn, og det vil ta mye lengre tid før en er kjent ombord, men likevel rakk mange inntrykk å feste seg.
Størrelse, luft, blide ansikter, smarte løsninger, klimavennlige løsninger – her er det tenkt på alt!

MudCube er i bruk på Johan Sverdup
MudCube er i bruk på Johan Sverdup

Spenning om bord

Man merker en sitrende stemning også i forhold til når den første olja er «på dekk». Blir det i dag, i natt eller i morgen? Tydeligvis er det bare timer unna, men en vil skyndte seg sakte. «Ingenting er så viktig at vi ikke har tid til å gjøre det sikkert». Det blei uttrykt ved flere anledninger, og jeg får inntrykk av en genuin «walk the talk»- holdning. Imponerende
På vår tur i felt, tok driftsoperatør og tidligere hovedverneombud i Johan Sverdrup-prosjektet fram til driftsstart, Tor Egil Løvli, meg med høyt og lavt. Han fortalte med entusiasme og fortjent stolthet om bevisste valg med tanke på alt fra drikkeflasker tilgjengelig ombord – vekk med engangsflasker, til MudCube-shakere i drillinga for å fjerne støy, damp og dårlige arbeidsforhold under slamrensing.

Ikke alt er rosenrødt selvfølgelig. I sin iver etter miljøvennlige tiltak ble det bestemt å gå for elektriske kraner, sju i alt per nå. Helt nye prinsipper, ny teknologi – det er klart det blir noen barnesykdommer og ikke 100 prosent design, men med vilje og kompetanse har jeg tro på at det vil bli fullgode arbeidsplasser for kranførerne på sikt. Det er i hvert fall ikke eksosutfordringer der!

Tor Egil Løvli, her i aksjon på talerstolen for SAFE
Tor Egil Løvli, her i aksjon på talerstolen for SAFE

Åpent møte

Møtet jeg holdt var åpent for alle, og der stilte både engasjerte og nysgjerrige medlemmer og andre ansatte. Det ble et møte hvor temaene strakk seg fra «Greta» (klimaaktivist Greta Tunberg) til nattarbeid, engasjement og rettigheter, velferdssamfunnet til lønnsforhandlinger og blikk på egen organisasjon. Nå går Johan Sverdrup fra prosjektfase til driftsfase, bemanningen blir stabilisert, tillitsvalgte må på plass, og velferden må skapes. Spennende å høre på de reflekterte, stolte oljearbeiderne når det kom til hva en kan og må gjøre sjøl, og hvilke forventninger en har til egen klubb og forbund.

SAFE Sokkel over til Lederne?

Spørsmål om SAFE Sokkel sitt arbeid for å gå over til Equinor Lederne ble selvfølgelig også et tema. Blant annet viste det seg at flere hadde forstått dette arbeidet som et arbeid på forbundsnivå, noe som selvfølgelig ikke er korrekt. Her er det snakk om å splitte SAFE i Equinor vekk fra kollegaene på landanlegg og gå over til Ledernes avdeling nr. 158. Dette mener man skal styrke operatøransatte!? SAFE sentralt ser med forundring på logikken i denne argumentasjonen, da det eneste man gjør er å forlate et forbund med 100 prosent  olje- og energiarbeidere, hvor 39,95 prosent er operatøransatte, for å tilsluttet seg et forbund med 9,36 prosent olje- og energiarbeidere, hvor 6,31 prosent er operatøransatte. Var det noen som sa styrking? (Tallene hentet fra Overenskomstregisteret 2018, Norsk Olje og Gass)
Flere spørsmål og innvendinger ble diskutert, men det får vi ta i senere info’er.

God forpleining!

Siden det fortsatt er mye folk på LQ på Johan Sverdrup, fikk jeg tildelt lugar på Haven. Det var noen minutters gange, men det var hyggelige folk og god mat der og, så det var kjekt. Trivelige folk i cateringen som var tydelig fornøyd med forlenga kontrakt for jektellet.
Etter en god natts søvn – deilig dyne, gikk turen over til Johan Sverdrup og tur ut i felt. På tide å få et inntrykk av arbeidsforholdene forøvrig. Designvalg som at gangbruene er plassert på midten, ikke på nederste dekk, sparer mange knær i ekstra etasjer. I tillegg gir det ekstra høyde for supplybåter og så videre når de ligger tett inntil installasjonene. Heis opp til toppen av boretårnet er (selvfølgelig) ivaretatt!
Store forhold også her, og gjengen er ganske så fornøyd! Men; et viktig tema kommer raskt opp: «Dassen i Dessen» (DES står for Drilling Equipment set) Hele boremodulen er bygd uten toalett! Og, det på tross av arbeidstakermedvirkning som fra første stund påpekte og krevde at toalett ble installert. Det fremstår som en fullstendig brist hos beslutningstakere når de avviser et slikt innspill. Er det en ting som er sikkert med rasen menneske, er at vi alle, konge som oljearbeider – er avhengig av toalettbesøk. Trist at det nå må tas omkamp på et sånt behov.

Når Johan Sverdup er ferdig utbygd, vil det strekke seg over en kilometer, forteller Hilde-Marit Rysst.idg
Når Johan Sverdup er ferdig utbygd, vil det strekke seg over en kilometer, forteller Hilde-Marit Rysst.i

Stolt oljearbeider

Dagen gikk fort, og det ble mange gode samtaler. Å være så heldig å få førstehåndsmeninger fra de som «har skoa på», merke yrkesstolthet, kjenne på spenningen om fremtiden, snakke om forventninger, er utrolig viktig og kjekt for oss som skal utvikle forbundets politikk for de neste årene. Det er grasrota som ærlig forteller hvordan det er ute i oljå. Jeg blir så stolt av å få lov til å representere disse flotte folka, både ovenfor arbeidsgivere, myndigheter og opinionen. Det er dessverre så mange som ikke forstår hvor bevisste, kompetente og seriøse «oljesluskene» er. Her må vi fortsette vårt arbeid med å få ut budskapet. Budskapet om vår næring, om våre leveranser til statskassen, våre bevisste ansatte – klimavalg gjøres hver eneste dag!
Ett innholdsrikt døgn på Johan Sverdrup, en opplevelse av fremtidens arbeidsplass.

Tusen takk til Tor Egil Løvli som gjorde besøket mulig, og viste meg rundt.

Tusen takk, til alle dere jeg møtte der ute. Så utrolig mange kjente ansikter fra tiden min på Statfjord, fantastisk
Tusen takk for meg og lykke til med Johan Sverdrup og ikke minst å få «olje på dekk»!
Gleder meg til vi sees igjen