RNNP 2012: Ptil er bekymret for storulykke-risikoen

RNNP 2012: Ptil er bekymret for storulykke-risikoen

Risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP) 2012 viser god utvikling på mange områder, men gir også grunn til uro. – Vi har hatt få hendelser, men flere av hendelsene vi har hatt, har vært alvorlige, sier fungerende Ptil-sjef Finn Carlsen. Last ned NRR-Rapporten Sokkel –  Vi hadde fem alvorlige hendelser med storulykkepotensial i 2012. Her har […]

Risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP) 2012 viser god utvikling på mange områder, men gir også grunn til uro. – Vi har hatt få hendelser, men flere av hendelsene vi har hatt, har vært alvorlige, sier fungerende Ptil-sjef Finn Carlsen.

Last ned NRR-Rapporten Sokkel width=

                                                       Land

Spesielt urovekkende er det at den viktige storulykkeindikatoren nå beveger seg i feil retning. Det gjelder spesielt for flyttbare innretninger, men også for produksjonsinnretninger er det en negativ utvikling.

Alvorlige hendelser som gasslekkasjen Heimdal, olje- og gasslekkasjen på Ula, konstruksjonsskadene på Yme-innretningen og stabilitetshendelsene på de to flyttbare innretningene Scarabeo 8 og Floatel Superior bidro til å snu totalindikatoren i negativ retning.

– Risikostyringen må bli bedre for hindre at storulykker oppstår. Næringen må snu denne utviklingen nå, sier tilsynsdirektøren.

Også når det gjelder barrierestyring kreves det et krafttak i næringen, mener han.

Barriereindikatorene viser at det er til dels store nivåforskjeller mellom innretningene på norsk sokkel, ikke bare i 2012, men også for de siste ti år. Flere innretninger har relativt sett dårlige resultater for enkelte barrieresystemer.

Antall hydrokarbonlekkasjer fortsetter den positive utviklingen.I 2012 var det seks hydrokarbonlekkasjer på norsk sokkel. Det har aldri vært registrert lavere tall.

– Utviklingen er gledelig. Her har næringen – etter påtrykk fra Ptil – etablert klare reduksjonsmål og jobbet målrettet for å nå dette. Dette er fruktene av langvarig, kontinuerlig innsats. Etter flere år med jevn reduksjon, er vi nå nede på et historisk lavt nivå. Dette er et tydelig eksempel på at de områdene næringen gir prioritet og oppmerksomhet, der blir det forbedringer, sier Carlsen.

2. Nestleder og HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre er i likhet med Carlsen bekymret for den negative utviklingen når det gjelder storulykkerisiko. width=

–  Vi hadde fem alvorlige hendelser med storulykkepotensial i 2012. Her har hele næringen er viktig jobb å gjøre, ikke minst i forhold til barrierestyring. At tallet på hydrokarbonlekkasjer har gått ned er imidlertid oppløftende, og forteller hvor viktig RNNP-arbeidet er. Det gir oss nemlig et grunnlag for å prioritere innenfor HMS-arbeidet, sier Furre.

Han peker imidlertid på at det fortsatt er store uløste oppgaver i forhold til arbeidsmiljø når det gjelder støy- og kjemikalieskader. – Det er registrert 800 varige støyskader bare siden i fjor. Det er viktig at vi, samtidig som det arbeides med storulykkerisiko, har fokus på arbeidsmiljø. Skadene her oppleves kanskje ikke så dramatiske for media og omverdenen ellers. Men for dem som pådrar seg slike helseskader betyr det vesentlig redusert livskvalitet, understreker Furre.

Andre nøkkeltall

Ingen dødsulykker – positiv utvikling for personskader
Alvorlige personskader har vist en positiv utvikling de senere årene. Skadefrekvensen er nå 0,51 alvorlige personskader per million arbeidstimer for hele sokkelen.Det var ingen dødsulykker i petroleumsvirksomheten i 2012.

Brønnkontrollhendelser øker
Antall brønnkontrollhendelser viste en liten økning, med 16 hendelser 2012 mot 13 i 2011. Elleve av disse hendelsene var i laveste risikokategori, mens en hendelse var i nest laveste kategori. Økningen i 2012 kom innenfor leteboring.

Ingen lekkasjer fra stigerør
I 2012 var det ingen lekkasjer fra stigerør innenfor sikkerhetssonen til bemannede innretninger.

Færre skip på kollisjonskurs
Antall skip på kollisjonskurs viser en betydelig reduksjon og nivået i 2012 er signifikant lavere enn gjennomsnittet i perioden 2005 til 2011.

Positivt for helikopterhendelser
Indikatoren som reflekterer de mest alvorlige helikopterhendelsene viser en positiv utvikling fra 2011 til 2012, noe som forsterker en positiv trend fra 2007.

Utfordringer innenfor vedlikeholdsstyring
Tallene fra 2009 til 2012 viser at flere aktører har utfordringer med hensyn til det å oppfylle regelverkskravene til vedlikeholdsstyring. Flyttbare innretninger har de største utfordringene. Utfordringene er knyttet til merking og klassifisering av utstyr, til etterslep av forebyggende vedlikehold og til utestående korrigerende vedlikehold, inkludert sikkerhetskritisk vedlikehold.

Forventer mindre støy
Støyindikatoren viser en svak forbedring, men det kreves mer innsats på dette området. Næringen satte i 2011 – etter påtrykk fra Ptil – i gang et industriprosjekt for støyreduksjon i petroleumsvirksomheten. Ptil forventer at prosjektet vil gi forbedring av støyindikatoren over tid.

Risikonivå på land

For de åtte landanleggene under Ptils myndighetsområde ble det i 2012 rapportert inn fire ikke-antente hydrokarbonlekkasjer, én antent lekkasje, tre små branner, to giftige utslipp, 24 fallende gjenstander og en ulykke med bil/¬transportmidler.

Antall ikke antente hydrokarbonlekkasjer i 2012 er lavere enn i 2011 (åtte lekkasjer), og betydelig lavere enn i forhold til 2008 (21 lekkasjer).

Flere personskader
Det ble i 2012 innrapportert sju alvorlige personskader som oppfyller kriteriene for alvorlig personskade. Tilsvarende tall for 2011 var tre.