Rysst: – Godt vernearbeid og redusert miljørisiko henger sammen

Rysst: – Godt vernearbeid og redusert miljørisiko henger sammen

Det er sammenheng mellom godt HMS-arbeid og redusert risiko for utslipp til det ytre miljø, var SAFE-leder Hilde-Marit Ryssts budskap på Ptil-konferansen ”Kostnadskutt – en miljørisiko?” tirsdag.

Det er sammenheng mellom godt HMS-arbeid og redusert risiko for utslipp til det ytre miljø, var SAFE-leder Hilde-Marit Ryssts budskap på Ptil-konferansen ”Kostnadskutt – en miljørisiko?” tirsdag.

 width=
Fra venstre: Ordstyrer Arnt Even Bøe, Hilde-Marit Rysst, Øyvind Jonassen, NR, Tor Berge Gjersvik, FMC og Øystein Håland, Statoil

Konferansen hadde utslipp til det ytre miljø som tema, men Rysst trakk i sitt foredrag forbindelseslinjene mellom et velfungerende sikkerhetsarbeid og risikoen for uheldige miljøhendelser i oljeindustrien.

«Under tittelen «Tar – og har – oljearbeideren et miljøansvar?» svarte SAFE-lederen et klart ja – etter at representanter fra både operatører, riggeiere og oljeservice hadde fastslått at kostnadskuttene bransjen nå gjennomfører ikke skal øke faren for miljøutslipp.

– Slik jeg ser det, er det utfordringer når bemanning kuttes. Folkene må jobbe fortere, for arbeidsmengden blir ikke mindre. Det blir færre å fordele oppgavene på, og faren for at man tar farlige snarveier øker. Det blir mindre tid til forbredesler, til å sette seg inn i arbeidet som skal gjøre, til prosedyrer, framholdt Rysst som også pekte på mindre tid til vernearbeid.

– Det kan fort bli mindre tid til verneombuds- og tillitsvalgtarbeid, tillitsmenn blir mindre involvert enn normalt fordi det skal spares på tidsbruk og bruk av overtid. Det kan også gi seg utslag i at tillitsvalgte blir dårligere representert i planlegging av prosjekter som oppgraderinger, vedlikehold og lignende. Jeg er også bekymret dersom kuttene fører til at tankegangen om å kjøre utstyret til break down, kommer snikende. Etterslepet på vedlikehold er stort nok som det er, sa Rysst.

Hun viste til SINTEFs rapport fra 2011 «Rammebetingelser som bakenforliggende faktorer for ulykker . Der konkluderer man med fire vesentlige punkter:

* Sikre at beslutninger på konsernnivå som påvirker rammebetingelsene for lavere nivåer fattes ut fra et forsvarlig beslutningsgrunnlag.

* Sikre forsvarlige rammebetingelser for operative ledere med HMS-ansvar.

* Sikre at relevant læring fra hendelser i andre selskap når helt ut i den skarpe enden av organisasjonene.

* Granske uønskede hendelser på en slik måte at en oppnår innsikt i hvordan beslutninger på høyt nivå påvirker rammebetingelsene for aktører på lavere nivå.

– Da tidene var bedre enn i dag fikk vi høre at det ikke var tid til å gjøre mange av de nødvendige tingene. Nå burde anledningen til å gjøre dette være her. For eksempel utsatt vedlikehold, og ikke minst plugging av brønner. Alt dette er oppgaver som må gjøres før eller siden. Jeg synes vi skal benytte ledig kapasitet til dette, i stedet for å sende rigger i opplag og folk i ledighetskø, oppfordret Rysst.