Rysst rådgir oljeministeren

Rysst rådgir oljeministeren

SAFE-leder Hilde-Marit Rysst er i dag invitert til olje- og energiminister Tord Liens rådslag om kostnadsutviklingen på sokkelen. – SAFE er alltid beredt til å gi vårt bidrag i viktige debatter, understreker Rysst. Statsråden har invitert sentrale aktører i alle deler av oljeindustrien til Regjeringens representasjonsbolig i ettermiddag og kveld, både offentlige myndigheter,operatører og leverandørindustri […]

SAFE-leder Hilde-Marit Rysst er i dag invitert til olje- og energiminister Tord Liens rådslag om kostnadsutviklingen på sokkelen. – SAFE er alltid beredt til å gi vårt bidrag i viktige debatter, understreker Rysst.

Statsråden har invitert sentrale aktører i alle deler av oljeindustrien til Regjeringens representasjonsbolig i ettermiddag og kveld, både offentlige myndigheter,operatører og leverandørindustri er invitert til rådslaget. Og naturlig nok også representanter width= fra fagbevegelsen.

– I den sammenheng er det jo hyggelig å registrere at SAFE er det eneste forbundet utenfor LO-systemet som er invitert til rådslaget, noe jeg tar som en anerkjennelse av SAFEs tunge rolle i oljeindustrien, sier Rysst.

Hun er enig med statsråd Lien i at alle aktører har en felles interesse av at kostnadene holdes nede, og at dialog mellom alle berørte parter er fruktbart. Rysst vil likevel benytte rådslaget til å advare mot «lettvinte» løsninger:

– For eksempel er standardisering i utgangspunktet smart. Men det som er smart på kort sikt trenger ikke være det på lang sikt. Vi ser jo at levetiden på installasjonene stadig forelenges, og da er det ikke sikkert at minimumsstandardene holder mål, og resultatet blir store kostnader til oppgraderinger og vedlikehold.

– For meg er det også viktig å få fram at det i hvert fall ikke er oljearbeidernes lønninger som har skapt kostnadspresset. Vår lønnsutvikling har ligget på nivå med fastlandsindustrien de siste ti årene. Utstrakt bruk av overtid gir for øvrig press på arbeidstakerne og representerer hundrevis av årsverk. Det ville være både billigere og mer personellvennlig å ansette flere. Det vi imidlertid ser er store kostnadsoverskridelser i prosjekter, spesielt der anbudene har gått til lavkostland. Dessuten er mange kostnader et resultat av internasjonale markedsforhold som ingen av aktørene i Norge kan påvirke , framholder Rysst.

Hun vil også vektlegge at HMS-regelverket skal stå fast. – Jeg har registrert at både Ptil og selskapene har vektlagt at HMS-standarden ikke skal senkes når man nå skal ut på «kostnadsjakt». SAFE vil være vaktbikkje også på dette området – smarte løsninger er vi selvsagt ikke i mot, men de skal være like sikre som dagens, fastslår hun.