SAFE-leder Hilde-Marit Rysst mener sammensetningen av Reiten-utvalget er uakseptabelt. SAFE øvet press, men er likevel utelatt i utvalget bestående av 12 personer. – Utvalget må utvides, sier hun til Dagens Næringsliv. SAFE sendte i høst brev til OED hvor det ble understreket hvor viktig det var for Reiten-utvalgets troverdighet og tillit at arbeidstakersiden ble godt […]
SAFE-leder Hilde-Marit Rysst mener sammensetningen av Reiten-utvalget er uakseptabelt. SAFE øvet press, men er likevel utelatt i utvalget bestående av 12 personer. – Utvalget må utvides, sier hun til Dagens Næringsliv.
SAFE sendte i høst brev til OED hvor det ble understreket hvor viktig det var for Reiten-utvalgets troverdighet og tillit at arbeidstakersiden ble godt representert i utvalget, og brevet ble også fulgt opp med telefonsamtaler med byråkratene i departementet. Likevel ble utvalget nedsatt uten at SAFE, som har 11.200 medlemmer i oljebransjen, hvorav 3.000 på rederiområdet som utvalget skal befatte seg med, er representert. Av de 12 representatene i utvalget er det bare en fra arbeidstakersiden.
Det departementet selv kaller en ekspertgruppe skal identifisere hindre som gjør at riggkapasiteten på norsk sokkel begrenses og foreslå tiltak som kan bedre flyten av fartøyer involvert i boring.
– De skal snakke om hvorfor det er så dyrt. Det er spesielle norske regler som gjør det dyrere her. Vi mener det er der vi kommer inn som viktige representanter for å forklare, forsvare og bevise. Grunnen til at vi driver så godt og har så gode HMS-tall i Norge er at vi har et regelverk som ivaretar dette. Vi er engstelig for hva de kan finne på å bli enige om i dette utvalget. Jeg vil si det er arrogant og kunnskapsløst å sette sammen utvalget uten at en stor andel av arbeidstagerne er representert, sier Hilde-Marit Rysst.
Les saken på DN.no HER
Departementets Pressemelding HER