SAFE avviser Åm-utvalgets forslag om svekket HMS-standard

SAFE avviser Åm-utvalgets forslag om svekket HMS-standard

SAFE tar i sitt høringssvar på Åm-utvalgets rapport om tiltak for å øke utvinningen på norsk sokkel til orde for nye lisensregler, og økt vekt på forskning. SAFE tar sterk avstand fra utvalgets åpning for å svekke HMS-standarden på norsk sokkel. SAFE-leder Terje Nustad tar i høringsuttalelsen til orde for at det bør settes større […]

SAFE tar i sitt høringssvar på Åm-utvalgets rapport om tiltak for å øke utvinningen på norsk sokkel til orde for nye lisensregler, og økt vekt på forskning. SAFE tar sterk avstand fra utvalgets åpning for å svekke HMS-standarden på norsk sokkel.

SAFE-leder Terje Nustad tar i høringsuttalelsen til orde for at det bør settes større krav til de som får tildelt lisenser på norsk sokkel.  width=

«SAFE mener det er viktig å se på eierstrukturen i lisensene. Hvor mange eiere skal det kunne være i en lisens, hvilke økonomiske muskler skal en lisenseier måtte ha, hvilke forskning og teknologisk utvikling kan selskapene vise til, er det en helhetlig HMS-filosofi, forståelse og evne til å håndtere en større ulykke?» er noen av spørsmålene SAFE mener må veie tungt i framtidige vurderinger fra myndighetenes side.

Nustad forslår i høringsuttalelsen også at alle lisenseiere blir pålagt å bidra til videreutvikling av norsk sokkel.

«Det kan ikke være slik at mindre aktører får eierandeler uten å kunne bidra til aktivitet og utvikling. Hver lisenseier bør pålegges å avsette en prosentandel av avkastningen til forskning på økt utvinning. Staten må ta et overordnet ansvar og være en hovedbidragsyter», heter det i uttalelsen.

SAFE tar sterk avstand fra Åm-utvalgets forslag om å svekke HMS-standarden gjennom innføring av internasjonale standarder:

» Det er ingen hindre for fri flyt av rigger mellom sektorgrensene, så lenge disse tilfredsstiller de enkelte sektorers myndighetskrav. Hvis den frie flyten skal baseres på minimumsregler kan næringen lett utvikles til å bli useriøs», heter det i uttalelsen.

Les hele høringsuttalelsen HER