SAFE, sammen med Industri Energi (IE) og De Samarbeidende Organisasjoner (DSO), krever at flyteriggavtalen skulle vært gjort gjeldende for mannskapet om bord på Hanne Knutsen, allerede når innretningen krysset grensen til norsk kontinentalsokkel og gikk til kai i Haugesund for ferdigstillelse for oppkobling på Martin Linge feltet. Saken kommer opp for Arbeidsretten 2. og 3. mars.
SAFE, sammen med Industri Energi (IE) og De Samarbeidende Organisasjoner (DSO), krever at flyteriggavtalen skulle vært gjort gjeldende for mannskapet om bord på Hanne Knutsen, allerede når innretningen krysset grensen til norsk kontinentalsokkel og gikk til kai i Haugesund for ferdigstillelse for oppkobling på Martin Linge-feltet. Saken kommer opp for Arbeidsretten 2. og 3. mars.
Advokat Bent Endresen fører saken for SAFE i Arbeidsretten. Tidligere nestleder i SAFE, Roy Aleksandersen, stiller som vitne og forbundssekretær Stig-Rune Refvik er partsrepresentant.
Hanne Knutsen var definert som en innretning da den krysset grensen inn på norsk kontinentalsokkel. Hanne Knutsen er leid inn på langtidskontrakt av Equinor som lagertanker og lasteenhet /FSO på Martin Linge feltet.
SAFE referer i denne sak til tidligere dommer på flyteriggavtalen fra Arbeidsretten vedrørende virkeområde og arbeidstidsbestemmelser for innretninger ved verkstedssopphold og eventuelt opplag. Disse dommene sier at flyteriggavtalen kommer til anvendelse ved testing, klargjøring og ferdigstillelse av innretninger ved verkstedsopphold når innretninger har kontrakt på norsk sektor.
Norsk Rederiforbund (NR) derimot hevder at bedriften ikke trenger å tiltre flyteriggavtalen før oppkobling ute på Martin Linge feltet. Uenigheten mellom de sentrale parter utgjør vel 3 måneder, fra 23. mai til 30. august. Partene har forsøkt å løse saken lokalt, men har ikke lyktes å komme til enighet.
SAFE samarbeider med IE og DSO i saken, et samarbeid som har fungert godt.