Det har vært en kampsak lenge for sjøfolk å få på plass norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel, men et nytt forslag som nå har delvis blitt gitt ut, gir utrykk for bekymring. Forslaget gir operatørselskapene ansvar for å håndtere og følge opp lønnsvilkårene til sjøfolk. – Vi er skeptiske, sier områdeleder på sjøfart offshore Ørjan Haugmoen Grandal.
De viktigste to endringene i dette forslaget inkluderer:
- utvidelse av allmengjøring til å omfatte innenriks skipsfart (som kystfart og Cruise som i hovedsak går mellom to norske havner).
- pålegge rettighetshavere på norsk sokkel plikten med å sikre norske lønnsvilkår for ansatte på skip som utfører maritime tjenester til virksomheten.
Sjøfolk skeptiske til lovforslaget
Basert på denne rapporten fra Safetec om rammebetingelser rundt utdelingen av kontrakter og konsekvensene dette har for arbeidsmiljøet og sikkerheten i petroleumsvirksomheten, er tillitsvalgte på sjøfart offshore skeptiske til at operatørselskapene klarer å sikre lønnsvilkår til sjøfolk.
– Det er den sistnevnte endringen her i forslaget som har betydning for oss sjøfolk, som vi er skeptiske til, etter rapporten om «Endrede rammebetingelser og konsekvenser for arbeidsmiljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten». Rapporten viser at operatørselskapene ikke klarer å balansere sikkerhet og økonomi, hvordan skal de da klare og sikre at lønnsvilkårene til sjøfolk blir fulgt, sier Grandal.
Denne bekymringen deles av SAFE, forbundssekretær Idar Martin Herland er også bekymret for operatørselskapenes evne til å balansere sikkerhet og økonomi, særlig etter rapporten om endrede rammebetingelser i petroleumsvirksomheten.
– Om lovforslaget blir vedtatt som det er nå, er det usikkerhet om forbedringer i bekjempelsen av sosial dumping i næringen, og det fryktes en langvarig konflikt mellom operatørselskapene og fagforbundene, sier Herland.
I dette forslaget er arbeidsvilkår ikke tatt med, sjøfolks ønske om norske lønns- og arbeidsvilkår ser ut til å bli neglisjert, spesielt i offshore-sektoren.
– Sjøfolk er skuffet over at arbeidsvilkår ikke er inkludert i forslaget. Området mottar meldingen fra regjeringen med stor skepsis, likevel må det nevnes at hele lovforslaget er ikke gitt ut enda, og vi forventer at ting kommer tydeligere fram etter hvert, sier Grandal.
Dialog med myndighetene er viktig for SAFE
– SAFE sentralt har fulgt opp dette lovforslaget med henvendelser til departementet, svaret derfra var at SAFE vil bli satt på høringslisten og vil ha mulighet til å kommentere saken i samråd med klubber og området sjøfart. Det å komme i dialog med myndighetene er viktig for SAFE, sier forbundsleder Raymond Midtgård.
Området følger saken nøye, til tross for skepsis.