
SAFE får stadig henvendelser om helikoptersituasjonen på norsk sokkel, om forsinkelser, tekniske feil, venting på deler og spørsmål knyttet til den nye helikoptertypen Leonardo AW189.
På det siste møtet i Helikoptersikkerhetsforum løftet SAFE bekymringer knyttet til et økende antall forsinkede og kansellerte flygninger. Et av spørsmålet vi stilte var:
Handler dette isolert om bemanning?
Vi ser at bemanning er, og vil fortsette å være, en stor utfordring i helikopterbransjen. Når Forsvaret nå i tillegg starter nye rekrutteringsprosesser, vil dette legge ytterligere press på tilgangen til både piloter og teknikere.
Bristow og CHC hadde lite konkret nytt å dele. I tillegg ser vi en reduksjon i antall flygninger på om lag 10 prosent siden 2019, noe som trolig henger sammen med delemangel, vedlikeholdsutfordringer og bemanning (rammebetingelser).
Delesituasjon og S-92
SAFE har tett dialog og jevnlig kontakt med Arne Martin Gilberg i Air Contact Group. Han opplyste nylig at delesituasjonen nå er i bedring, og at tilgjengeligheten på den globale S-92-flåten har passert 90 prosent.
– Når noen maskiner går inn i lengre service, noe som er avgjørende for sikker og pålitelig drift, gir dette dessverre forsinkelser, sier Mats Thune, forbundssekretær i SAFE.
Når det gjelder flyteelementene på S-92, har nå EASA godkjent en modifikasjon som implementeres fortløpende i henhold til oppdatert regelverk.
Redningsdrakter (CAT A / EBS) og AltMoC
Et annet tema SAFE er opptatt av, er diskusjonen rundt innføring av CAT A-drakt med EBS. CAT A – EBS-redningsdrakter har et trykksatt pustesystem som ved feil bruk, kan innebære ekstra risiko. Dette forutsetter grundig opplæring og riktig håndtering. Dagens løsning er regulert gjennom en AltMoC (dispensasjon) som utløper i 2027.
SAFE har signalisert vilje til å diskutere bruk av CAT A – EBS i fremtiden, men kun dersom opplæringen styrkes betydelig, og på en måte som ikke påfører våre medlemmer økt risiko.
HOFO – vår tydelige motstand
SAFE bekjemper innføringen av HOFO (Harmonised Offshore Flight Operations). Vi har meldt våre bekymringer til både Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet.
– SAFE kommer ikke til å godta en innføring av HOFO i Norge slik det foreligger i dag, fordi dette vil svekke dagens norske regelverk, et regelverk som er utviklet gjennom mange år, i et velfungerende trepartssamarbeid og tilpasset de særskilte forholdene på norsk sokkel, sier Thune.
AW189 – status og videre plan
Når det gjelder Leonardo AW189, er HMS-utvalget i SAFE invitert til Lufttransport-hangaren på Sola så snart helikopter nummer to er på plass i løpet av september.
Det første helikopteret som skal i rute for Equinor er i disse dager i gang med testing og utsjekk, familiarisering og offshorebesøk. Det forventes i ordinær rutetrafikk sent i høst.
Har du spørsmål eller opplever tekniske utfordringer med helikopter?
Ta kontakt på post@safe.no eller math@safe.no.