Statoil har terminert kontrakten med Stena Don på Troll-feltet. Riggen står dermed uten oppdrag fra november. Kontrakten med Statoil løp opprinnelig til februar neste år. – Trist beskjed å få, nå får vi gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon, sier leder i SAFE i Stena, Stig-Rune Refvik. – Beskjeden vi har fått fra bedriften […]
Statoil har terminert kontrakten med Stena Don på Troll-feltet. Riggen står dermed uten oppdrag fra november. Kontrakten med Statoil løp opprinnelig til februar neste år. – Trist beskjed å få, nå får vi gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon, sier leder i SAFE i Stena, Stig-Rune Refvik.
– Beskjeden vi har fått fra bedriften er at oppdragsgiver Statoil ikke har boreprogram for riggen etter at den pågående boreoperasjonen avsluttes i begynnelsen eller midten av november. Det ligger derfor an til at riggen må gå i opplag i påvente av ny kontrakt. Trøsten er at Stena Don har meget god ”karakterbok”, og vi håper derfor at tiden i opplag blir forholdsvis kort, sier Refvik.
Det er 180 ansatte som blir berørt av termineringen. Refvik håper at riggen kan holdes ”varm” og klar for nye oppdrag på norsk sokkel.
– Det er for tidlig å si hva som skjer, men vi håper jo at det skal være mulig å finne solidariske ordninger, slik at de ansatte beholdes i selskapet, og at riggen kan være operativ igjen på kort varsel. Riggen var gjennom en 5 års klassing for knapt et år siden. Samtidig har Stena Drilling investert i tipp topp moderne utstyrspakke. Selv investeringer på trolig nærmere 1,5 mrd gir ingen garanti, men viser at Stena Drilling har tenkt å holde Stena Don i markedet, framholder Refvik.
SAFE i Stena må som største fagforening på Stena Don ta ansvar og gå sammen med ledelsen i Stena for å finne en best mulig løsning for de ansatte og ha fokus på å komme i arbeid så fort som mulig. Sammen med SDEA som representerer nesten like mange medlemmer håper vi å kunne komme komme i gang med drøftinger snarlig.
– Vi velger å være postitive da det erfarne og meget kompetente mannskapet, sammen med en solid rig og et sterkt økomisk Stena i ryggen gir de beste forutsetninger for å komme raskt på banen. Da det ser ut som at Statoil har de riggene de trenger for tiden, håper vi forhandlinger med andre selskaper skal få oss raskt i drift igjen. Det viktige nå er å følge opp medlemmene og ha en åpen dialog slik at alles interesser ivaretaes best mulig. Vi skal avslutte Q-11 for Statoil på en god måte og det er tross alt godt å vite at Statoil er svært fornøyd med jobben vi har gjort for dem på Troll. Vi skal stå i beredskap og levere en topp rigg, et topp motivert mannskap og levere gode resultater til det selskap som måtte være klar. Vi gir oss ikke, understreker Refvik.